Display 17 czerwca 2021

PPC/CPC – modele rozliczeniowe warte uwagi – liczy się każde kliknięcie

Pay per click (PPC) lub Cost per click (CPC), to obecnie jedne z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych w Internecie. Taka forma płatności jest wygodna nie tylko dla wydawcy, lecz również reklamodawcy. Pozwala ona na bieżąco śledzić swoje wydatki, mierzyć efektywność działań i w czasie rzeczywistym optymalizować prowadzone działania.

PPC/CPC to modele rozliczeniowe, w których zleceniodawca płaci określoną stawkę za każde kliknięcie w kreację reklamową. Najpopularniejszym przykładem mogą być tutaj reklamy Google Ads. Nie jest ważne, czy taka osoba następnie kupi nasz produkt, przejrzy kilka zakładek na naszej stronie lub po prostu z niej wyjdzie po kilku sekundach – stawka obowiązująca w momencie kliknięcia zostanie ujęta na fakturze w końcowym rozliczeniu.

No dobrze, ale skąd wiem, ile zapłacę?

Posłużmy się w dalszym ciągu przykładem Google Ads. Każde słowo kluczowe, na które pozycjonuje się Twoja reklama, ma określoną stawkę. W zależności od reklamowanego produktu lub usługi może się ona wahać od kilku groszy do nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, jak dużo konkurentów będzie chciało być tzw. “pierwszym wynikiem” przy użyciu wybranego słowa kluczowego. W tym przypadku stawka CPC niestety nigdy nie jest stała. Zmienia się ona dynamicznie w ciągu dnia. Oczywiście każda platforma, która umożliwia taki typ rozliczenia, zazwyczaj oferuje panele, gdzie stawki możesz na bieżąco śledzić i optymalizować.

Warto jednak podkreślić, że modele rozliczeniowe PPC/CPC to nie tylko licytacje i walka o pozycje. Wiele serwisów www czy portali rozlicza się również w tym modelu. W takim wypadku cenę za kliknięcie poznajemy w momencie otrzymania wyceny. Zawsze będzie ona również stała.

Jedną z największych zalet modelu Pay per click bez wątpienia jest prostota rozliczeń kampanii dla obu stron.

Zleceniodawca na bieżąco ma wgląd w swoje wydatki, wie, jak klikają się poszczególne rzeczy i ile go to kosztuje. W połączeniu z odpowiednią analityką na stronie docelowej jest on w stanie oszacować, ile pieniędzy musi zazwyczaj wydać, aby osiągnąć zamierzony cel w oparciu o płatne źródło. Opierając się na wybranych wskaźnikach marketer wie, na ile rentowna jest jego kampania. Co więcej, rozliczenie w modelu PPC pozwala – często w czasie rzeczywistym – na wprowadzanie zmian i optymalizacji do działań. Dzięki temu możemy zaoszczędzić kilka cennych złotówek, generując przy tym wyższy przychód.

Zespół TwoGecko
Zespół TwoGecko

Porozmawiajmy na FB