Display Przeczytaj w 5 min. 29 lipca 2022

Programmatic display — dowiedz się czym się charakteryzuje i jak możesz wykorzystać ten kanał w swoich kampaniach?

Dane, hiperprecyzyjne targetowanie oraz szeroki zasięg, to przyszłość marketingu internetowego. Cechy te łączy w sobie Programmatic display. Na czym właściwie polega zautomatyzowana reklama displayowa i jakie korzyści może przynieść przedsiębiorcom i marketerom? Wyjaśniamy w najnowszym artykule.

Programmatic display — co to jest?

Programmatic display, czyli reklama zautomatyzowana, pozwala na zakup przestrzeni reklamowej w najbardziej trafnych, czyli skutecznych miejscach. Przewaga tego typu promocji polega właśnie na jej automatyzacji. Lokalizacja, w której wyświetla się baner, jest związana z precyzyjnym targetowaniem takiej reklamy. W praktyce oznacza to, że reklamy wyświetlają się dokładnie tam, gdzie aktualnie przebywają użytkownicy, którzy z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowani Twoją ofertą. Dokładne targetowanie jest możliwe dzięki uczeniu maszynowemu i zebranych w ten sposób danych. To jednak nie wszystko. W Programmatic display zautomatyzowany jest również proces ustalania stawek. Dzięki temu, w tym samym budżecie, reklama osiąga większe zasięgi, a informacja o produkcie lub usłudze dociera do większej liczby potencjalnych klientów.

Programmatic display — jak działa?

Zacznijmy od tego, że Programmatic display umożliwia automatyczną sprzedaż i kupno reklamy, a dokładniej — miejsca na reklamę. Zakup przestrzeni reklamowej może odbywać się w modelu aukcyjnym, czyli RTB albo w określonym wcześniej budżecie (PMP). Takie rozwiązanie daje reklamodawcom dużą swobodę i umożliwia promocję zarówno niewielkim markom, jak i światowym gigantom. Kluczowym pojęciem, w przypadku reklamy zautomatyzowanej, jest Platforma DSP (Demand Side Platform), czyli oprogramowanie do kupowania reklam w serwisach internetowych, wyszukiwarkach, mediach społecznościowych i w aplikacjach mobilnych. To właśnie tutaj zarządzamy kampaniami i budżetem. Przede wszystkim jednak DSP łączy reklamodawców z wydawcami, którzy oferują miejsce na reklamę. Jak już wspominaliśmy, platformy tego typu wykorzystują uczenie maszynowe i zebrane dane, by zapewniać swoim klientom coraz lepsze wyniki.

Modele rozliczenia w Programmatic display

W przypadku zakupu Programmatic reklamodawca ma do wyboru dwa modele rozliczenia — Real Time Bidding, czyli licytację w czasie rzeczywistym oraz Private Marketplace, czyli zakup w konkretnej, z góry ustalonej cenie. Model aukcyjny sprawdza się zazwyczaj w przypadku kampanii zasięgowych i prostych kreacji graficznych, które mają za zadanie dotrzeć do jak największej grupy użytkowników i zwrócić ich uwagę. PMP rekomendujemy natomiast przy bardziej zaawansowanych formatach, w których reklama musi być dopasowana do konkretnego serwisu. Jak działa Real Time Bidding? Podobnie, jak znane systemy aukcyjne. Wydawca ustala minimalną kwotę, za którą jest skłonny sprzedać powierzchnię reklamową tzw. floor price). Z kolei reklamodawca ustala górny CPM, czyli maksymalną sumę, jaką może zaoferować za 1000 wyświetleń.

Przewaga Programmatic display nad innymi systemami reklamowymi

Zanim przejdziemy do korzyści reklamy zautomatyzowanej, warto wspomnieć o podstawowej różnicy między Programmatic display a klasycznymi systemami reklamowymi. Zarówno w Google, jak i FB Ads, reklamodawcy muszą liczyć się ze sporym ograniczeniem przestrzeni reklamowych. W przypadku obu serwisów są to wyłącznie partnerzy Google’a i Facebooka. Platformy DSP zrzeszają dużo więcej wydawców, co w naturalny sposób zwiększa zasięg promocji. Kolejną przewagą reklamy zautomatyzowanej jest możliwość dostosowania reklam do odbiorcy w czasie rzeczywistym, czyli tzw. dynamic creative optimization, co przekłada się na większą skuteczność kreacji. Nie da się ukryć, że w tym względzie FB i Google Ads dopiero “raczkują”. Programmatic display to również mnogość i różnorodność formatów reklamowych. Dzięki temu marka może urozmaicić swój przekaz i zaprezentować się na wiele sposobów.

Zaawansowane targetowanie w Programmatic display

Precyzyjne targetowanie, czyli wyświetlanie reklam potencjalnym klientom, jest możliwe za sprawą danych i uczenia maszynowego. Dzięki tej technologii możemy docierać do użytkowników na podstawie:

  • cech demograficznych
  • lokalizacji,
  • zainteresowań, zachowań, interakcji zakupowych,
  • kontekstowe dotarcie do użytkownika,
  • aktywności wobec marki (retargeting).

Programmatic display — zalety i korzyści

Programmatic display umożliwia:

  • bezpośrednie i precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów, co zwiększa szansę na konwersję,
  • dopasowanie kreacji do konkretnych odbiorców, co przekłada się na większe zainteresowanie odbiorców,
  • zarządzanie kampaniami w szybki i łatwy sposób, co pozwala zaoszczędzić czas,
  • reakcję w czasie rzeczywistym (modyfikację czy zakończenie kampanii), dzięki czemu reklamodawca trzyma rękę na pulsie,
  • większy wybór formatów i przestrzeni reklamowych, co zwiększa zasięg i pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.

Zastanawiasz się, czy Programmatic  sprawdzi się w Twoim biznesie? Napisz lub zadzwoń. Stworzymy dla Ciebie strategię marketingową, opartą na działaniach Programmatic display. Dzięki niej dotrzemy do nowych odbiorców i zachęcimy do kontaktu lub zakupu tych, którzy już zetknęli się z Twoją marką.

Zespół TwoGecko
Zespół TwoGecko

Porozmawiajmy na FB