google search console

Przeczytaj w 4 min.

Analityka w Google Search Console – funkcje, które musisz znać.

Google Search Console (GSC) to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do analizy działań marketingowych w sieci. Z jego użyciem można dokładnie monitorować efekty kampanii SEO – warto zapoznać się z możliwościami tego rozwiązania i jego najważniejszymi funkcjami. Dzięki GSC użytkownicy mogą śledzić, jak ich strony internetowe są indeksowane przez Google, identyfikować i naprawiać błędy, a także uzyskiwać szczegółowe informacje na temat wydajności witryny.

Co to jest Google Search Console?

Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które skupia się na monitorowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Platforma zapewnia dostęp do szeregu istotnych informacji pozwalających na lepsze planowanie kampanii SEO i ocenę jej efektów. Wśród danych gromadzonych w GSC znajduje się m.in. liczba kliknięć, liczba wyświetleń witryny czy średnia pozycja przy wyszukiwaniach zawierających wybrane hasło. Dodatkowo GSC oferuje informacje o potencjalnych problemach wpływających na pozycjonowanie strony.

Jak zacząć korzystanie z GSC?

Aby rozpocząć korzystanie z Google Search Console, należy przede wszystkim dysponować kontem Google. Samo narzędzie jest dostępne dla każdego, bez żadnych opłat – potrzebne będzie jednak zweryfikowanie, że jest się właścicielem strony, którą chcemy analizować za pośrednictwem GSC. W tym celu można wykorzystać kilka różnych rozwiązań:

  • dodanie pliku weryfikacyjnego Google Search Console na serwer swojej strony;
  • zamieszczenie tagu meta w sekcji nagłówkowej strony;
  • potwierdzenie uprawnień w Google Analytics lub poprzez Google Tag Manager
  • skopiowanie rekordu DNS na serwer (to opcja, która pozwala zweryfikować całą domenę jednocześnie).

Weryfikacja zazwyczaj jest dość szybka, jednak w niektórych przypadkach może trwać nawet kilka dni. W razie problemów z potwierdzeniem system automatycznie przekazuje informację użytkownikowi wraz z powodem odrzucenia.

Najważniejsze funkcje Google Search Console

Po pomyślnej weryfikacji strony warto zapoznać się z kluczowymi funkcjami, które pozwalają analizować działania marketingowe i efekty strategii SEO. GSC nieustannie otrzymuje kolejne aktualizacje, które jeszcze bardziej rozszerzają funkcjonalność narzędzia. Podstawowy zakres dostępnych rozwiązań pozostaje jednak ten sam – oto funkcje, które są najczęściej wykorzystywane przez użytkowników GSC.

Wykresy wyników wyszukiwania

To podstawowa funkcja GSC, która znajduje zastosowanie w praktycznie każdej kampanii obejmującej pozycjonowanie strony. Google Search Console prezentuje szczegółowe dane na temat liczby kliknięć i liczby odwiedzin, które są dodatkowo dostępne w ujęciu historycznym. Informacje są prezentowane na przejrzystych wykresach, co pozwala z łatwością przeanalizować efektywność działań.

Monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania

To podstawowa funkcja GSC, która znajduje zastosowanie w praktycznie każdej kampanii obejmującej pozycjonowanie strony. Google Search Console prezentuje szczegółowe dane na temat liczby kliknięć i liczby odwiedzin, które są dodatkowo dostępne w ujęciu historycznym. Informacje są prezentowane na przejrzystych wykresach, co pozwala z łatwością przeanalizować efektywność działań.

Analityka słów kluczowych

Google Search Console oferuje również szereg rozwiązań z zakresu analizy słów kluczowych. Narzędzie pozwala m.in. na wyświetlanie fraz, z których internauci trafiają na stronę. W efekcie można zweryfikować, które hasła zapewniają największy ruch organiczny i dostosować swoją strategię SEO pod tym kątem.

Analityka linków

Same słowa kluczowe to nie wszystko – sukces kampanii pozycjonowania zależy także od profilu linkowego strony. To jeden z głównych aspektów uwzględnianych przez algorytmy wyszukiwarki Google. Narzędzie GSC pozwala sprawdzić, ile linków prowadzi do strony, z jakich witryn pochodzą, a także uzyskać wgląd w najczęściej linkowane podstrony w ramach witryny.

Jakość strony

Jednym z najbardziej przydatnych rozwiązań w ramach GSC jest analiza jakości strony. Można ją znaleźć w sekcji „Skuteczność” w formie wykresu z kluczowymi statystykami. W tym miejscu dostępne są dane takie jak:

  • łączna liczba kliknięć w wybranym okresie;
  • łączna liczba wyświetleń;
  • współczynnik klikalności (CTR) – proporcja kliknięć linku do strony i wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania;
  • średnia pozycja – przeciętne miejsce witryny na liście wyników dla danego zapytania.

Sprawdzenie adresu URL

Tuż pod sekcją „Skuteczność” znajdziemy kolejne interesujące narzędzie – „Sprawdzenie adresu URL”. Jest to niezastąpione wsparcie w analizowaniu potencjalnych problemów z wyświetlaniem odnośnika do strony w wynikach wyszukiwania. Aby sprawdzić, czy witryna znajduje się w Google i czy jest widoczna w poprawny sposób, wystarczy wprowadzić jej adres URL.

Google Search Console – pozostałe funkcje, które mogą Ci się przydać

GSC to bardzo rozbudowane narzędzie, które zawiera wiele różnych opcji i statystyk. Oprócz wyżej wymienionych funkcji, służących do przeprowadzenia podstawowej analizy efektywności działań SEO, warto wiedzieć także o rozwiązaniach takich jak:

  • raport ze stanem strony,
  • raport błędów witryny,
  • mapa witryny,
  • raport szybkości strony,
  • obsługa na urządzeniach mobilnych.

Wszystkie z tych sekcji dostarczają szczegółowych informacji dotyczących sposobu wyświetlania strony i najważniejszych aspektów związanych z wyszukiwaniami. Dzięki temu Google Search Console jest jednym z najważniejszych rozwiązań do analizy strategii SEO i jej efektów.

Jeśli poszukujesz agencji marketingowej, która kompleksowo zadba o Twoje działania promocyjne i uporządkuje Twój marketing, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy zespołem ekspertów, którzy z pasją i zaangażowaniem pomogą Ci osiągnąć sukces.


Podobne wpisy

  • Google Consent Mode – wszystko co powinieneś wiedzieć.

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • Kanały marketingowe 2024

    Jakie kanały marketingowe wybrać w 2024 roku?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 5 min.

  • trendy marketingowe 2024

    Kluczowe trendy w Digital Marketingu na rok 2024.

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 3 min.