Display Przeczytaj w 2 min. 22 kwietnia 2022

Call to action — czym jest i dlaczego jest tak ważny?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego Twoja reklama nie działa albo użytkownicy gubią się na stronie internetowej? Być może tracisz klientów przez brak kluczowego elementu. Mowa o call to action. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, co to takiego i dlaczego CTA wpływa na skuteczność działań marketingowych.

Call to action — co to jest

Żeby lepiej zrozumieć, dlaczego call to action jest tak ważne w różnych obszarach marketingu, zacznijmy od krótkiej definicji tego pojęcia. Tak naprawdę wystarczy je przetłumaczyć z języka angielskiego. Call to action to po prostu wezwanie do działania. Komunikat w trybie rozkazującym, który sygnalizuje, czego oczekujesz od użytkownika i co ma zrobić.

Wezwanie do działania  jako element skutecznej reklamy

Codziennie każdy z nas jest bombardowany tysiącami komunikatów. Dlatego o sukcesie możemy mówić już, gdy uda nam zwrócić uwagę potencjalnego klienta. Jest to jednak tylko połowa sukcesu. Dlaczego? Użytkownik poświęci Twojej reklamie zaledwie ułamek sekundy. Masz więc dosłownie chwilę na to, by przekonać klienta, by kliknął w reklamę i przeszedł na stronę internetową. W tak krótkim czasie odbiorca powinien zrozumieć, czego dotyczy reklama, dlaczego warto zainteresować się Twoją ofertą i co właściwie ma zrobić. Ten ostatni aspekt dotyczy właśnie call to action. Początkujący reklamodawcy często ulegają mylnemu przekonaniu, że przecież wiadomo, czego chcesz od odbiorcy i że jest to tak oczywiste, że w ogóle nie trzeba dodawać wezwania do działania. Tak jest jedynie w teorii. Praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Nie wierzysz? Sprawdź komentarze pod dowolną reklamą na FB. Większość z nich dotyczy kwestii, które można przeczytać po kliknięciu i przejściu na stronę z ofertą. Call to action ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki niemu użytkownik wie, co stanie się po kliknięciu w reklamę.

Call to action — praktyczne przykłady

Bez względu na to, czy sam działasz w marketingu, czy jesteś klientem, na pewno wiele razy widziałeś call to action w reklamie na FB. “Polub nas i bądź na bieżąco”. “Kliknij i skorzystaj z rabatu”. “Napisz przez Messenger i zapytaj o ofertę”. Wezwanie do działanie powinno być również stałym elementem kampanii Google Ads — tekstowych i displayowych. W przypadku tych ostatnich zazwyczaj jest to call to action w formie przycisku (buttona). Najczęściej spotykane to: “Kliknij i sprawdź szczegóły”. “Dowiedz się więcej”. “Skorzystaj z oferty”. Call to action powinno znaleźć się również w meta destription, czyli w opisie witryny, który jest widoczny w organicznych (bezpłatnych)wynikach wyszukiwania, w Google.

Call to action a etap lejka sprzedażowego

To, jakiego call to action użyjesz, zależy w dużej mierze od etapu zakupowego, na którym jest Twój klient. Przykładowo, jeśli kierujesz reklamę do nowych osób, lepiej zastosować neutralne wezwanie do działania. Takie, które dopiero zachęci użytkownika do zapoznania się z ofertą, np. “Dowiedz się więcej”. “Sprawdź szczegóły”. “Zapoznaj się z ofertą”. Call to action wzywające do zakupu, czyli np.”Kup teraz”, może rodzić wiele obaw u potencjalnego klienta, bo sugeruje, że kliknięcie przekieruje go do płatności i będzie równoznaczne z zakupem. Tego typu wezwania do działania sprawdzą się za to doskonale w kampaniach remarketingowych, czyli skierowanych do osób, które opuściły Twoją stronę bez konwersji (zapisu, zapytania lub zakupu).

CTA jako kluczowy element UX oraz email marketingu

UX, czyli skrót od user experience, oznacza pozytywne doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Od tego, jak potencjalny klient odbiera Twoją witrynę, czy nawigacja jest intuicyjna, a na ścieżce zakupowej nie ma błędów, zależy bardzo często to, czy użytkownik skonwertuje, czyli wykona akcję, na której Ci zależy. Tutaj również pojawia się kwestia CTA. Widoczny, a co najważniejsze — działający przycisk. “Dodaj do koszyka”. “Wyślij zapytanie”, czy “Wybierz rozmiar” to także rodzaj wezwanie do działania. Gdzie jeszcze CTA odgrywa ważną rolę? W e-mail marketingu. Kiedy wysyłasz wiadomość, oczekujesz, że odbiorca na nią odpisze, przejdzie do oferty, na Twojej stronie lub do artykułu, który podlinkowałeś. Właśnie dlatego w takiej wiadomości powinieneś jasno zakomunikować, czego oczekujesz od jej adresata. Pomoże Ci w tym właśnie CTA.

Call to action — elementy skutecznego wezwania do działania

Pamiętaj, że skuteczne call to action powinno być:

  • jasne, krótkie, widoczne,
  • w formie trybu rozkazującego,
  • połączone z korzyścią,
  • połączone z informacją, co stanie się po wykonaniu akcji.

Jeżeli nadal masz wątpliwość jak powinien wyglądać ten kluczowy element koniecznie skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci przygotować kreację, która z łatwością przyciągnie potencjalnych klientów.

Zespół TwoGecko
Zespół TwoGecko

Porozmawiajmy na FB