Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania ruchu w e-commerce
Dywersyfikacja to słowo, które powinien znać każdy właściciel firmy. Odnosi się ono zarówno do form reklamy, źródeł dostaw, jak i do odbiorców. Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą wiedzą, że pomimo szczerych chęci nie mają wpływu na wszystkie czynniki zewnętrzne. Zmienne trendy, nieoczekiwane pandemie czy działania konkurencji pozostają całkowicie poza naszą kontrolą.
Na czym polega dywersyfikacja?
Dywersyfikacja to strategia zarządzania, która polega na budowaniu portfela dzięki różnym aktywom. Jest swego rodzaju zabezpieczeniem przed nieoczekiwanym spadkiem zasięgu czy efektywności działań. Przykładem dywersyfikacji będzie rozmyślny wybór wielu, różnorodnych kanałów reklamowych. Tego rodzaju zróżnicowanie pozwala realnie wpływać na potencjalny zysk oraz obniżyć ryzyko inwestycyjne.
Czym jest E-Commerce?
E-commerce to nic innego jak handel elektroniczny, który polega na zawieraniu transakcji z klientami za pomocą nowych rozwiązań informatycznych. Dużą jego część zajmują sklepy internetowe, które oferują zarówno dobra materialne, jak i usługi. Każdego dnia w Polsce rejestruje się nawet kilkadziesiąt nowych e-sklepów. W pierwszym półroczu 2020 roku przybyło ich ponad 5 tysięcy. Działania związane z szeroko pojętym handlem internetowym obejmują także akcje promocyjne oraz marketingowe. Branża jest bardzo konkurencyjna, a pomysłów na reklamy nie brakuje. Rynek e-commerce w Polsce rośnie bardzo dynamicznie. Według statystyk, wartość sprzedaży online w naszym kraju przekroczy w 2022 roku 105 miliardów złotych. Największy wzrost sprzedaży produktów przez Internet, odnotowuje się w branży elektronicznej, odzieżowej a także dla domu i ogrodu. Według przewidywań w 2026 roku przychód z e – handlu wyniesie już 163 miliardy złotych brutto.
Dywersyfikacja od A do Z – czyli co zrobić aby odnieść sukces w branży
Skoro wiemy już czym jest dywersyfikacja w biznesie chcielibyśmy przedstawić różne źródła efektywnej inwestycji. Uchronią nas one przed wieloma nieoczekiwanymi sytuacjami (jak np. ban konta na Facebooku), które mogą prowadzić do bankructwa. Z doświadczenia wiemy, że promowanie firmy poprzez jeden model dotarcia do klienta oraz sprzedaż za pomocą tylko jednej platformy to duży błąd.
Skutki stawiania wszystkiego na jedną kartę dotkliwie odczuły firmy, które cały swój marketing opierały jedynie o płatne reklamy na Facebooku. W między czasie powstało bowiem wiele innych portali/serwisów zaliczanych do kategorii social-mediów, które spowodowały migrację użytkowników z wyżej wymienionej platformy.
Warto dodać, że częstym zjawiskiem na Facebooku jest nieoczekiwane zablokowanie konta, które zazwyczaj spisuje działania marketingowe na straty. Kontakt z administracją jest bowiem tak trudny, że przywrócenie profilu firmowego do prawidłowego działania wręcz graniczy z cudem.
Jak zatem skuteczne wypromować firmę w Internecie? To proste!
W sieci dostępnych jest co najmniej kilka kanałów reklamowych, dzięki którym możemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Oczywiście musimy ocenić, które będą dla naszej działalności odpowiednie. Warto jednak pozostawać otwartym na nowe możliwości i nie koncentrować się jedynie na jednym z nich.
Allegro
Allegro zna niemal każdy. Witryna ta powstała ponad dwadzieścia lat temu, a dzisiaj jest zdecydowanie największą platformą sprzedażową w całym kraju. Daje możliwość dotarcia do 17 milionów klientów miesięcznie. 80% internautów uważa Allegro za najlepsze miejsce na zakupy. Wystawianie przedmiotów jest bezpłatne, jednak każda sprzedaż generuje prowizję w wysokości 10% ceny całkowitej przedmiotu. Model ten może być nieopłacalny dla firm handlujących przedmiotami o dużej wartości, ale z małą marżą.
Ważną rzeczą o jakiej należy pamiętać sprzedając na pomarańczowym portalu jest nowy, zmieniony w 2014 roku algorytm. Wprowadzone zasady mają za zadanie nagrodzić tych sprzedawców, którzy wzorowo wywiązują się ze swoich obowiązków. Tak więc szybka wysyłka, pozytywne komentarze, łatwe zwroty sprawią, że Twoja oferta będzie lepiej widoczna dla kupujących. Znaczek „super sprzedawca” wzbudza większe zaufanie wśród potencjalnych klientów i może przyczynić się do znacznego zwiększenia sprzedaży.
Social Media
Facebook, Instagram, TikTok to obecnie wielka trójka najbardziej popularnych social mediów w naszym kraju. Każde z nich oferuje możliwość dotarcia do milionów użytkowników. Wydatki na reklamy na tego typu portalach diametralnie wzrastają, na co ma wpływ przede wszystkim skuteczność przekazu.
Za ich pośrednictwem możemy promować nasze usługi poprzez:
- Nawiązanie współpracy z influencerami, którzy będą na swoich kontach polecać nasz produkt. Takie rozwiązanie trafi przede wszystkim do ludzi młodych, którzy regularnie odwiedzają profile społecznościowe swoich idoli i starają się ich naśladować.
- Profesjonalne i ciekawe prowadzenie konta firmowego, co pozwoli na zwiększanie liczby obserwujących oraz na kreowanie wizerunku marki. Z najnowszych badań wynika, że firmy, które dbają o swoje profile społecznościowe i regularnie udostępniają ciekawe relacje podnoszą swoją wiarygodność o ponad 40%.
- Płatne reklamy. Odpowiednia strategia i optymalizacja kampanii pozwoli dotrzeć do właściwej grupy docelowej i czerpać satysfakcjonujące zyski ze sprzedaży. Dzięki analizie użytkownika jesteśmy w stanie poznać jego wiek, płeć, lokalizację oraz zainteresowania. Możemy jednocześnie śledzić jego ruch na stronie, a następnie skutecznie spersonalizować reklamę aby przyciągnęła jego uwagę.
Pozycjonowanie i marketing treści (SEO)
SEO to działania polegające na optymalizacji witryny w celu przypodobania się algorytmom Google’a. Umożliwiają nam zwiększenie widoczności w rankingu wyszukiwania oraz stwarzają okazję do napływu nowych klientów. Ciekawe treści dodawane na stronę, pozwolą przyciągnąć tysiące użytkowników, będących na różnym etapie ścieżki zakupowej. Dodatkowo działania OFF-Site, czyli pozyskiwanie cennych odnośników, mogą wypromować naszą stronę na frazy o bardzo dużej konwersji sprzedażowej. Skupiając się na rozwoju tego źródła ruchu, już na starcie należy bardzo dokładnie przeanalizować wartościowe dla nas słowa kluczowe i na nich się skupić. Oprócz samej widoczności marketing treści buduje zaufanie klienta, ekspercki wizerunek marki i znacząco poprawia konwersję. SEO jest obecnie absolutnym numerem jeden przy promowaniu własnego biznesu, a już pozornie mało znaczące działania mogą widocznie zwiększyć ruch na naszej stronie internetowej.
Google Ads
Kampanie reklamowe w Google cechują się bardzo wysoką skutecznością. Jest to spowodowane tym, że użytkownik wpisując w wyszukiwarkę daną frazę np. nazwę produktu jest nim bezpośrednio zainteresowany. Optymalizując kampanię reklamową w Google bardzo ważne jest zebranie odpowiednich danych dotyczących naszej grupy docelowej. Nie bez znaczenia pozostają też słowa kluczowe. Zbyt ogólne sformułowania spowodują “przepalenie” budżetu reklamowego.
Olx
Czyli platforma do darmowych ogłoszeń, którą polecić można przede wszystkim przedsiębiorcom działającym lokalnie. Dzięki geolokalizacji, klient zobaczy usługi świadczone przez firmy z swojej okolicy. Niewątpliwą zaletą portalu jest duża liczba użytkowników oraz szeroka oferta produktów. Olx słynie z niskich cen produktów i przesyłek. Ogromnym ułatwieniem dla osób nieobytych z komputerami jest też bardzo przyjazny interfejs, z którym poradzi sobie nawet laik. Wszystkie te cechy doprowadziły Olx do poziomu, z którego może konkurować z wielkimi portalami typu Allegro Lokalnie.
Podsumowanie
Dywersyfikacja jest złotą zasadą marketingu. Im bardziej zróżnicujemy strategię marketingowa oraz strategię prowadzenia firmy, tym lepszych efektów możemy oczekiwać. Pamiętaj, że nawet jeśli znajdziesz jeden, genialny sposób pozyskiwania klientów to kiedyś to źródło wyschnie, zostanie przejęte przez konkurencję lub zniszczone przez np. atak hakerski. Nie wiesz w jaki sposób zdywersyfikować kanały reklamowe? Koniecznie skontaktuj się z nami a my Ci z przyjemnością pomożemy!