Google Analytics 4 i Universal Analytics.

Przeczytaj w 3 min.

Google Analytics 4 – najważniejsze różnice względem Universal Analytics.

Chcesz dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze różnice pomiędzy Google Analytics 4 a Universal Analytics? Nowa wersja narzędzia do analizowania stron internetowych przyniosła spore zmiany, o których warto wiedzieć, szczególnie jeśli zajmujesz się marketingiem internetowym. Można powiedzieć, że Google Analytics 4 to najpopularniejsze narzędzie SEO i marketingu online w ostatnich latach.

GA4 i UA – najważniejsze informacje w pigułce

System weryfikacji statusu stron internetowych Google Analytics ma swoje początki już w 2005 roku. To właśnie wtedy Google zaprezentowało oprogramowanie do śledzenia aktywności użytkowników na portalach www. Pewną innowacją było wprowadzenie 2012 roku na rynek aplikacji Universal Analytics. To ulepszona wersja pierwotnego narzędzia, która pozwalała na elastyczne gromadzenie informacji oraz budowanie metryk na własne potrzeby. 

Aktualnie mianem UA nazywa się wersję Google Analytics 3. Warto też dodać, że od 1 lipca 2023. roku nie będzie możliwości gromadzenia oraz używania danych analitycznych przez UA. Firma planuje wyłączyć tę aplikację z użytku maksymalnie pół roku po 1 lipca. 

Google Analytics 4 vs Universal Analytics – kilka najważniejszych różnic

  1. Kody śledzenia – w przypadku UA zaczynają się od identyfikatora UA–, natomiast dla Google Analytics 4 od G–.
  2. Interfejs wizualny – zmiany są widoczne gołym okiem. Universal Analytics ma mniej intuicyjny panel sterowania, a także mniej przejrzyste tabele. W GA4 uaktualniono skórkę interfejsu, dzięki czemu weryfikacja danych analitycznych jest przyjemniejsza i łatwiejsza. Dużą zaletą nowej wersji jest możliwość dopasowywania dostępnych raportów do swoich potrzeb oraz budowanie nowych analiz na własną rękę.
  3. Zmieniony model gromadzenia danych – w przypadku GA4 dane są jako zdarzenia i nieco inaczej organizowane. Procedura ma źródło w Google Analytics Firebase, a więc w pakiecie stworzonym z myślą o monitorowaniu aplikacji mobilnych. Dla porównania UA służy do analizy wyświetleń stron, wyjątków i transakcji, a GA4 do weryfikacji wszystkiego jako zdarzenia z konkretnie przyporządkowanymi parametrami.
  4. Schematy śledzenia zdarzeń – w UA zdarzenia są klasyfikowane na podstawie prostego schematu (kategoria, działanie, etykieta i wartość), natomiast w GA4 system jest mocno elastyczny i umożliwia podporządkowywanie zdarzeń do różnych parametrów – maksymalnie 25 wskazań.
  5. Automatyczne śledzenie zdarzeń – w GA4 można uruchomić opcję automatycznej weryfikacji liczby odsłon, przewijania strony, kliknięć wychodzących, wyszukiwań bezpośrednio w witrynie oraz pobierania plików.
  6. Śledzenie dla e-commerce – tutaj Universal Analytics wygrywa z GA4. To funkcjonalność pozwalająca na weryfikację konkretnych zachowań użytkowników w sklepach internetowych. To znacznie ułatwia dopasowanie contentu serwisu do potrzeb użytkowników.
  7. Objętość przechowywanych danych – w Universal Analytics dane są przechowywane nawet przez 50 miesięcy lub dożywotnio po wyborze odpowiedniej opcji. Jeśli chodzi o GA4, dostępne są tylko dwa warianty: 2 lub 14 miesięcy przechowywania informacji.
  8. Typy sesji – w UA pojedyncze sesje były zbiorem zdarzeń i wyświetleń, a okres pomiarowy kończy się po 30 minutach braku aktywności ze strony użytkownika. W GA4 sesje są monitorowane przy pomocy zdarzeń „session_start”, które nie mają ograniczenia co do długości sesji.

Jeśli chodzi o Google Analytics 4 warto też wyróżnić kilka nowych funkcji: łączenie usług, np. Google Optimize, BigQuery Links i Merchant Center, wykrywanie anomalii na stronie, analityka predykcyjna (przewidywanie dokonania zakupu) oraz eksploracja (tworzenie zaawansowanych raportów). Niestety w GA4 nie znajdziesz filtrów i widoków, opcji dostosowania menu oraz współczynnika odrzuceń na stronie.

 Google Analytics 4 i Universal Analytics– podsumowanie

Wciąż nie wiesz, na jakim oprogramowaniu skupić swoje działania analityczne związane ze stroną internetową? Zdecyduj się na GA4. To najnowsze narzędzie, które już w ciągu kilku miesięcy zostanie jedyną dostępną platformą analityczną od Google. Co więcej, GA4 daje dostęp do szeregu usprawnień, dzięki czemu weryfikacja raportów oraz przewidywanie ruchu na stronie będzie o wiele łatwiejsze niż dotychczas.

Jeżeli chcesz wdrożyć Google Analytics 4 dla swojej strony, zapraszamy do kontaktu.


Podobne wpisy

  • google search console

    Analityka w Google Search Console – funkcje, które musisz znać.

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • Google Consent Mode – wszystko co powinieneś wiedzieć.

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • Kanały marketingowe 2024

    Jakie kanały marketingowe wybrać w 2024 roku?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 5 min.