Agencja marketingowa – jak wybrać najlepszą?
Zastanawiasz się, jak poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, a może chcesz zbudować pozycję eksperta w Internecie? Skorzystaj z usług agencji digital marketingu, która może dodatkowo zaplanować skuteczną kampanię PPC, mailingową, czy social media. W razie potrzeby specjaliści zoptymalizują też stronę internetową pod kątem UX i uruchomią elastyczne reklamy displayowe. Sprawdź, czym kierować się przy wyborze agencji!
Jak zweryfikować doświadczenie agencji digital marketingu?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy agencja digital marketingowa posiada kompetencje i doświadczenie, które pozwolą jej skutecznie działać w Twojej branży? Możesz ją poprosić o przesłanie listy klientów, dla których świadczyła usługi i/lub obecnie współpracuje. Jeśli sama nazwa firm niewiele Ci mówi, poproś o przygotowanie case study. Analiza powinna uwzględniać:
- informacje o kliencie – oferta, grupa docelowa, pozycja na rynku,
- cele i wyzwania,
- konkretne działania,
- efekty kampanii (ważne są liczby i konkretny język, dlatego wiele agencji przedstawia dane w postaci diagramów, wykresów, tabeli i infografik),
- plany na przyszłość,
- CTA (wyzwanie do działanie).
Doświadczona agencja ustali, czy może kontaktować się bezpośrednio z klientem, czy też wyznaczył on osobę, z którą należy uzgodnić wszystkie szczegóły. Pracownik, doskonale zorientowany w planach marketingowych, przekaże niezbędne informacje i szybko podejmie decyzję. Dzięki temu unikniemy wielu nieporozumień, opóźnień w planowaniu i wdrażaniu kampanii, a nawet niezadowolenia z realizacji usługi.
Co może zaoferować agencja digital?
Zanim podpiszesz umowę z agencją digital marketingu, sprawdź, jakie usługi oferuje. Zwróć też uwagę, czy zapewnia ona świeże, elastyczne podejście do projektu, czy też proponuje Ci standardowe usługi. Upewnij się, że specjaliści znają najnowsze trendy i specyfikę branży, a także próbują poznać Twoje potrzeby i sposób działania firmy. Zorientuj się, czy agencja prowadzi wielokanałowo, dzięki czemu zyskujesz pewność, że zaplanowana kampania będzie spójna. Pamiętaj, że wspomniane kryterium może ułatwić Ci wybór, ale nie wskazuje jednoznacznie na kompetencje firmy.
Oprócz tego dowiedz się, jakie usługi są wliczone w cenę, a za jakie działania musisz dodatkowo zapłacić. Zapytaj, czy możesz współuczestniczyć w tworzeniu strategii i jak powinieneś zaangażować się w projekt. Ustal też, jakie są warunki wypowiedzenia. Popytaj wśród znajomych przedsiębiorców, czy mogą Ci polecić dobrą agencję digital marketingu. Jeśli wybrałeś ją sam, sprawdź, czy możesz porozmawiać z jednym z klientów.
Jasne zasady współpracy.
Aby uniknąć przykrych niespodzianek, od razu ustal model współpracy. Zapytaj, czy możesz monitorować pracę specjalistów, w ten sposób zyskujesz pewność, że działania prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Zwróć uwagę, czy opiekun projektu potrafi przystępnie wyjaśnić wszystkie zagadnienia, a także konkretnie opisać wachlarz świadczonych usług. Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj, zwłaszcza to, co zostało zapisane małym drukiem. Jeśli masz jakieś wątpliwości, koniecznie poproś o wyjaśnienia. Profesjonalna agencja cierpliwie odpowie na wszystkie pytania.
Nowoczesna agencja digital marketingu zadba o to, żeby model rozliczenia był jasny dla obu stron. Zwróćmy uwagę, czy można go zmodyfikować do akcji promocyjnych, czy sytuacji krytycznych. Należy również dopilnować, aby wszystkie uzgodnienia zostały zawarte w umowie.
Regularne monitorowanie efektów współpracy.
Jak rozpoznać, czy dana agencja jest profesjonalna? Specjaliści przewidują regularne spotkania z opiekunem projektu, a w razie potrzeby kontakt ze specjalistą ds. zarządzania kampaniami. Dzięki temu klient może na bieżąco śledzić efekty działań, a także uzgadniać propozycje dotyczące nowej strategii. Należy również ustalić KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności.
W przypadku sklepów online może to być:
- ogólny przychód,
- współczynnik porzuceń koszyków,
- średnia wartość zamówienia,
- odsetek reklamacji,
- skuteczność kanałów reklamowych,
- wskaźnik odrzuceń,
- odsetek zwrotów.
Do kluczowych wskaźników w przypadku firm, świadczących usługi B2B, zaliczamy natomiast:
- współczynnik konwersji,
- koszt pozyskania klienta,
- współczynnik zaangażowania,
- przychody ze sprzedaży,
- koszt pozyskania leada z danego źródła,
- CLV (wartość życiowa klienta).
Zanim nawiążesz współpracę z agencją, dowiedz się, jak szybko odpowiada na zapytania klientów. Specjaliści starają się wysłać informację zwrotną w ciągu 24 godzin. Jeśli jednak czas oczekiwania wydłuża się powyżej 2-3 dni, świadczy to o tym, że dana agencja obsługuje zbyt wiele projektów albo podchodzi lekceważąco, ponieważ dysponujesz mniejszym budżetem niż pozostali klienci.
Przed nawiązaniem współpracy ustal sposób komunikacji, a przede wszystkim:
- godziny pracy agencji,
- czas, w jakim powinieneś otrzymać informację zwrotną
- narzędzia komunikacji (mailowo, telefonicznie, czat).
Szukając agencji digital marketingu, nie kieruj się tylko ceną. Zwróć też uwagę na zakres usług, doświadczenie, znajomość Twojej branży i rekomendacje klientów. Agencja, która odpowiada za spójność komunikacji i wizerunek marki, powinna być dla niej strategicznym partnerem, a nie tylko wykonawcą. Dzięki temu zależy jej na osiągnięciu jak najlepszych rezultatów, co prowadzi do owocnej współpracy.
Jeżeli chcesz rozpocząć kampanię marketingową szytą na miarę. Zapraszamy do kontaktu.