Prowadzisz firmę i poszukujesz specjalistów od marketingu internetowego? Zależy Ci na sprawnej komunikacji i realizacji zlecenia zgodnie z oczekiwaniami? Chcesz uniknąć nieporozumień, które przyciągną wszystko w czasie? Zacznij od stworzenia tzw. briefu marketingowego. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, co to za dokument i dlaczego jest tak ważny przy współpracy z agencją lub freelancerem.
Brief marketingowy to dokumenty, który zawiera najważniejsze informacje o realizowanym projekcie, a co za tym idzie, o marce, dla której będzie on realizowany. Oczywiście, inaczej będzie wyglądał brief w przypadku zamówienia tekstów na stronę internetową czy kampanii, mailingowej a inaczej, jeśli agencja podejmuje się zrealizowania rozbudowanej strategii, która będzie obejmowała wiele kanałów komunikacji.
Wielu początkujących przedsiębiorców uważa, że wypełnianie takiego dokumentu to strata czasu. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Szczegółowy brief marketingowy pozwala uniknąć nieporozumień i związanych z nimi poprawek. Stanowi doskonałą alternatywę dla często rozproszonej komunikacji e—mailowej czy telefonicznej, bo wszelkie informacje i uzgodnienia zostają “zebrane” w jednym miejscu i są wiążące dla obu stron. Dzięki temu wykonawca zna specyfikację i oczekiwania klienta, a klient wie, czego może się spodziewać i czy dany cel został osiągnięty. Oznacza to, że brief marketingowy to rodzaj zabezpieczenia. Dokument, który chroni zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę. Dzięki niemu wszystko jest jasne. Nie ma dodatkowych pytań albo zmian, które wywracają całą koncepcję o sto osiemdziesiąt stopni.
Tak, jak wspominaliśmy na początku, zawartość briefu jest podyktowana rodzajem projektu i jego zakresem. Są jednak takie elementy, które powinny znaleźć się w każdym tego typu dokumencie.
W briefie marketingowym na pewno powinny znaleźć się informacje o Twojej firmie. Istotne jest to co Cię wyróżnia na tle konkurencji. Warto wspomnieć też o tym, co jest Twoją przewagą. Istotną kwestią są również wartości, którymi się kierujesz, sposób komunikacji, a nawet zwroty czy kwestie, których wolisz unikać. Jednym słowem, wszystko, co składa się na tone of voice Twojej marki.
Nigdy nie jest tak, że konkuruje się z całą branża. Dlatego warto znać swoich najbliższych konkurentów, ich mocne i słabe strony, podejmowane działania. Te udane i mniej udane akcje, rzeczy, cechy, których brakuje konkurentom i które można wyeksponować we własnej strategii.
Nie ma mowy o stworzeniu skutecznej strategii, bez poznania flagowych produktów i usług. Dlatego tak ważne jest opisanie cech, zastosowań, a co za tym idzie — korzyści wynikających z produktów lub usługi dla klienta. Brief marketingowy powinien zawierać także odpowiedź na pytanie, jakie problemy klienta rozwiązuje produkt lub usługa. Jakie pragnienia zaspokaja i co może go powstrzymywać przed skorzystaniem z oferty.
Dużo miejsca w briefie marketingowym powinni zająć Twoi klienci, czyli osoby, do których chcesz dotrzeć i które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z Twojej oferty. Zastanów się, kim są, czego potrzebują, z jakich mediów korzystają i co może spowodować, że nie dojdzie do konwersji (zakupu lub wysłania zapytania).
Ten punkt łączy się z kolejnym. Jeśli znasz swoich odbiorców, wiesz, z jakich mediów korzystają, a jeśli nie warto skonsultować tę kwestię z wykonawcą, który podejmuje się stworzenia strategii marketingowej. Pamiętaj, że każde medium ma swoje wymagania i ograniczenia, np. związane z formatami contentu, dlatego decyzję tę należy dokładnie przemyśleć.
W przypadku niektórych projektów w briefie powinny znaleźć się także konkretne i mierzalne cele, które będą transparentne dla obu stron. Równie ważny jest określenie terminu oraz jasna definicja tego, co oznacza zrealizowanie projektu.
Choć w internecie znajdziesz wiele gotowych briefów marketingowych, najlepiej zapytać agencji lub freelancer, z którym będziesz współpracować, o taki dokument. Profesjonaliści pracują na briefach, bo wiedzą, że to usprawnia pracę. Czy wypełnienie takiego dokumentu jest trudne? Najlepiej, gdy wypełnisz go przy wsparciu osoby, z którą będziesz współpracować. Dobra wiadomość jest taka, że część informacji może wypełnić za Ciebie osoba realizująca projekt, oczywiście po konsultacji z Tobą.
Tutaj znajdziesz jak wygląda przykładowy brief reklamowy.
Jeżeli chcesz rozpocząć kampanie reklamową dla swojej firmy, skontaktuj się z nami!