Jak stworzyć brief marketingowy?
Prowadzisz firmę i poszukujesz specjalistów od marketingu internetowego? Zależy Ci na sprawnej komunikacji i realizacji zlecenia zgodnie z oczekiwaniami? Chcesz uniknąć nieporozumień, które przyciągną wszystko w czasie? Zacznij od stworzenia tzw. briefu marketingowego. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, co to za dokument i dlaczego jest tak ważny przy współpracy z agencją lub freelancerem.
Co to jest brief marketingowy?
Brief marketingowy to dokumenty, który zawiera najważniejsze informacje o realizowanym projekcie, a co za tym idzie, o marce, dla której będzie on realizowany. Oczywiście, inaczej będzie wyglądał brief w przypadku zamówienia tekstów na stronę internetową czy kampanii, mailingowej a inaczej, jeśli agencja podejmuje się zrealizowania rozbudowanej strategii, która będzie obejmowała wiele kanałów komunikacji.
W czym pomaga stworzenie briefu marketingowego?
Wielu początkujących przedsiębiorców uważa, że wypełnianie takiego dokumentu to strata czasu. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Szczegółowy brief marketingowy pozwala uniknąć nieporozumień i związanych z nimi poprawek. Stanowi doskonałą alternatywę dla często rozproszonej komunikacji e—mailowej czy telefonicznej, bo wszelkie informacje i uzgodnienia zostają “zebrane” w jednym miejscu i są wiążące dla obu stron. Dzięki temu wykonawca zna specyfikację i oczekiwania klienta, a klient wie, czego może się spodziewać i czy dany cel został osiągnięty. Oznacza to, że brief marketingowy to rodzaj zabezpieczenia. Dokument, który chroni zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę. Dzięki niemu wszystko jest jasne. Nie ma dodatkowych pytań albo zmian, które wywracają całą koncepcję o sto osiemdziesiąt stopni.
Jakie informację powinien zawierać brief reklamowy?
Tak, jak wspominaliśmy na początku, zawartość briefu jest podyktowana rodzajem projektu i jego zakresem. Są jednak takie elementy, które powinny znaleźć się w każdym tego typu dokumencie.
Informacje o marce
W briefie marketingowym na pewno powinny znaleźć się informacje o Twojej firmie. Istotne jest to co Cię wyróżnia na tle konkurencji. Warto wspomnieć też o tym, co jest Twoją przewagą. Istotną kwestią są również wartości, którymi się kierujesz, sposób komunikacji, a nawet zwroty czy kwestie, których wolisz unikać. Jednym słowem, wszystko, co składa się na tone of voice Twojej marki.
Kluczowi konkurenci
Nigdy nie jest tak, że konkuruje się z całą branża. Dlatego warto znać swoich najbliższych konkurentów, ich mocne i słabe strony, podejmowane działania. Te udane i mniej udane akcje, rzeczy, cechy, których brakuje konkurentom i które można wyeksponować we własnej strategii.
Informacje usłudze lub produkcie
Nie ma mowy o stworzeniu skutecznej strategii, bez poznania flagowych produktów i usług. Dlatego tak ważne jest opisanie cech, zastosowań, a co za tym idzie — korzyści wynikających z produktów lub usługi dla klienta. Brief marketingowy powinien zawierać także odpowiedź na pytanie, jakie problemy klienta rozwiązuje produkt lub usługa. Jakie pragnienia zaspokaja i co może go powstrzymywać przed skorzystaniem z oferty.
Grupa docelowa
Dużo miejsca w briefie marketingowym powinni zająć Twoi klienci, czyli osoby, do których chcesz dotrzeć i które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z Twojej oferty. Zastanów się, kim są, czego potrzebują, z jakich mediów korzystają i co może spowodować, że nie dojdzie do konwersji (zakupu lub wysłania zapytania).
Kanały promocji
Ten punkt łączy się z kolejnym. Jeśli znasz swoich odbiorców, wiesz, z jakich mediów korzystają, a jeśli nie warto skonsultować tę kwestię z wykonawcą, który podejmuje się stworzenia strategii marketingowej. Pamiętaj, że każde medium ma swoje wymagania i ograniczenia, np. związane z formatami contentu, dlatego decyzję tę należy dokładnie przemyśleć.
Termin realizacji i cele
W przypadku niektórych projektów w briefie powinny znaleźć się także konkretne i mierzalne cele, które będą transparentne dla obu stron. Równie ważny jest określenie terminu oraz jasna definicja tego, co oznacza zrealizowanie projektu.
Poprawny brief do agencji reklamowej.
Choć w internecie znajdziesz wiele gotowych briefów marketingowych, najlepiej zapytać agencji lub freelancer, z którym będziesz współpracować, o taki dokument. Profesjonaliści pracują na briefach, bo wiedzą, że to usprawnia pracę. Czy wypełnienie takiego dokumentu jest trudne? Najlepiej, gdy wypełnisz go przy wsparciu osoby, z którą będziesz współpracować. Dobra wiadomość jest taka, że część informacji może wypełnić za Ciebie osoba realizująca projekt, oczywiście po konsultacji z Tobą.
Tutaj znajdziesz jak wygląda przykładowy brief reklamowy.
Jeżeli chcesz rozpocząć kampanie reklamową dla swojej firmy, skontaktuj się z nami!