Jak zbudować skuteczny lejek sprzedażowy?
Dobrze zaprojektowany lejek sprzedaży pokazuje, jakie zadania należy wykonać na każdym etapie, aby wywołać określoną reakcję u klienta. W ten sposób możesz monitorować klientów, aby sprawdzić, w którym momencie tracisz ich najwięcej. Optymalizując poszczególne etapy, poprawisz wyniki firmy. Sprawdź, jak zbudować lejek sprzedażowy!
Co to jest lejek sprzedażowy?
Lejek sprzedażowy to model biznesowy, który ilustruje proces pozyskiwania klientów i ich przekształcania w klientów lojalnych. Lejek składa się z kilku etapów, takich jak pozyskiwanie potencjalnych klientów, prezentowanie oferty, przeprowadzanie transakcji i utrzymywanie relacji z klientami. Celem lejka jest przekształcenie jak największej liczby potencjalnych klientów w klientów lojalnych, którzy będą powracać do firmy w przyszłości.
Jak zaistnieć w świadomości odbiorców budując lejek sprzedaży?
Góra lejka zawiera wszystkich potencjalnych klientów, którzy słyszeli o naszej firmie. Wspomniany etap obejmuje działania, mające na celu zbudowanie świadomości marki. W tym momencie należy uświadomić konsumentom, jaki mają problem, a także przekonać ich, żeby zwrócili uwagę na nasz produkt lub usługę.
Aby pozyskać leady, możesz zamieścić reklamę w witrynie sklepowej, założyć wizytówkę Google, czy zrealizować kampanię PPC. Pamiętaj też, żeby udzielać się w mediach społecznościowych. Wspomniane działania mają skłonić klientów do większego zaangażowania i przejścia do kolejnych etapów. Publikuj posty na blogu, zoptymalizuj stronę internetową, rozważ współpracę z influencerami. Możesz również organizować webinary, nagrywać podcasty, czy przygotowywać infografiki. Wykaż się kreatywnością, aby wyróżnić się na tle innych firm.
Jak wzbudzić zainteresowanie klientów wykorzystując lejek sprzedażowy?
Jeśli docelowi klienci wiedzą już, że istniejesz, nadszedł czas, aby przejść do kolejnych etapów lejka. Publikuj ciekawe i wartościowe artykuły na blogu. Możesz przygotować wartościowego e-booka i wysyłać go po zapisaniu się do newslettera. Edukuj konsumentów, ale nie bądź nachalny i agresywny w swoim podejściu sprzedażowym, w przeciwnym razie odwrócą się od Ciebie. Budując wizerunek eksperta, pomożesz klientom podjąć świadomą decyzję. Możesz też zaplanować kampanię remarketingową, aby przyciągnąć użytkowników, którzy nie dokonali konwersji za pierwszym razem.
Jak zmotywować klienta do działania?
Na trzecim etapie klient jest gotowy do zakupu, ale może rozważać kilka opcji. Postaraj się złożyć mu najlepszą ofertę. Zaproponuj darmową wysyłkę, bonus lub kod rabatowy. Możesz też stworzyć strony sprzedażowe, zorganizować seminaria internetowe lub porozmawiać z klientami przez telefon.
Dół lejka powinien skupiać klientów, gotowych i chętnych do finalizacji transakcji. Pamiętaj, że proces nie kończy się w momencie dokonania zakupu. Zaplanuj obsługę posprzedażową. Podziękuj klientowi za zakupy, poproś go o opinię, zachęć do zapisania się do newslettera lub programu lojalnościowego.
Jak stworzyć lejek sprzedażowy w branży e-commerce?
Przygotowując cyfrowy lejek sprzedażowy, należy pamiętać, że nie ma on charakteru liniowego. Konsumenci rzadko robią zakupy w jednym sklepie lub obszarze geograficznym. Nie możemy więc skupiać się tylko na swojej ofercie, lecz na bieżąco monitorować poczynania konkurencji.
Aby stworzyć skuteczny lejek, musimy przeanalizować i zrozumieć zachowania konsumentów. Nie opracujemy dobrej strategii, jeśli nie będziemy wiedzieli, co wpływa na ich decyzje zakupowe, dlaczego porzucają koszyki i wychodzą z naszej strony. Aby zaistnieć w świadomości użytkowników, warto publikować reklamy online, publikować wartościowe artykuły i aktywnie działać w social media. Pamiętaj, żeby na bieżąco monitorować poczynania konkurencji, w ten sposób łatwiej ustalisz atrakcyjną cenę produktów.
Zastanawiasz się, jak przekonać odwiedzających do zakupu? Przede wszystkim zadbaj o wiarygodność sklepu online, w tym celu stwórz regulamin i politykę prywatność, zainstaluj certyfikat SSL i poinformuj o bezpiecznych płatnościach. Upewnij się, że klient może łatwo znaleźć interesujące go produkty, dzięki czemu zwiększysz szanse na finalizację transakcji. Aby przekonać do siebie konsumentów, stwórz wyczerpujące opisy produktów. Pamiętaj, żeby zamieszczać profesjonalne zdjęcia, odzwierciedlające rzeczywistość.
Jak poprawić współczynnik konwersji?
Porzucone koszyki to bolączka właścicieli sklepów internetowych, dlatego na tym etapie lejka sprzedażowego należy dopilnować, aby klient złożył zamówienie. Nie ukrywaj kosztów dostawy, ani nie komplikuj procesu płatności. Dla niezdecydowanych konsumentów możesz przygotować atrakcyjne promocje. Publikuj też reklamy remarketingowe w mediach społecznościowych i innych serwisach. Istnieje duża szansa, że klient przypomni sobie o Twojej firmie i wróci do sklepu.
Pamiętaj, że łatwiej przekonać osobę, która skorzystała z naszej oferty niż pozyskać nowych odbiorców. Aby utrzymać wartościowe relacje z klientami, możesz regularnie wysyłać newsletter. Postaraj się też zbudować wierne grono obserwatorów w social media. Poproś ich o pozostawienie opinii, które ułatwią pozyskanie nowych konsumentów.
Idealny lejek sprzedażowy określa, na jakim etapie znajduje się dana osoba, niezależnie od tego, czy jest stałym klientem, czy do tej pory nie korzystała z naszej oferty. Jeśli działasz w branży e-commerce, regularnie przeprowadzaj testy A/B, analizuj raporty i wyciągaj z nich wnioski.