fbpx
Digital Marketing Przeczytaj w 3 min. 7 grudnia 2022

Marketing kontekstowy – garść praktycznych wskazówek.

Zastanawiasz się, dlaczego wyświetlają Ci się reklamy niedawno oglądanych produktów lub usług na pozornie niezwiązanych z nimi stronach internetowych? Cały sekret tkwi w marketingu kontekstowym, zapewniającym ukierunkowane reklamy bazujące na niedawnej aktywności użytkownika. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić działania marketingowe!

Czym jest marketing kontekstowy?

Za każdym razem, gdy czytamy artykuły, korzystamy z wyszukiwarki, czy zaglądamy do sklepów online, pliki cookie śledzą i profilują działania użytkowników. W ten sposób możemy dostarczać odpowiednie treści potencjalnym klientom we właściwym czasie. Należy przy tym rozróżnić marketing kontekstowy od reklamy kontekstowej. W drugim przypadku treści powinny odpowiadać tematyce strony, na której chcemy je umieścić. 

Przypominamy, że różni się on też od content marketingu. Nie chodzi tutaj tylko o regularne tworzenie i publikację ciekawych, merytorycznych treści w celu wzbudzenia zainteresowania grupy docelowej, a następnie zmotywowaniu jej do dokonania zakupu. Planując kampanie digital marketingowe, powinniśmy również uwzględnić ich lokalizację, dane personalne, historię zakupów, czy czas rzeczywisty. W tym przypadku kluczem jest personalizacja, czyli dopasowanie komunikatu do oczekiwań i zainteresowań danego użytkownika. Aby zwiększyć efektywność kampanii, warto nawiązać współpracę z doświadczoną agencją. Specjaliści pomogą Ci zaplanować skuteczną strategię, a następnie wdrożą ją w życie. 

Jak zaplanować kampanię wykorzystując marketing kontekstowy?

Wspomniana strategia w komunikacji marketingowej  bazuje na pogłębionych danych, pochodzących z różnych źródeł. W ten sposób możemy lepiej poznać potencjalnych klientów, rozpoznać ich potrzeby i spełnić oczekiwania. Chociaż takie podejście wymaga dużego nakładu pracy, przyniesie wymierne efekty sprzedażowe.

Planując działania marketingowe, należy wziąć pod uwagę, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się aktualnie klient. Dzięki temu możemy dopasować reklamy, ofertę, e-mail, czy artykuły na blogu do potrzeb użytkownika. Spersonalizowany marketing zazwyczaj nie irytuje, ani nie męczy czytelników, dlatego istnieje mniejsze ryzyko, że anulują subskrypcję.

Przygotowując treści marketingowe, pamiętajmy, że mają one nie tylko spełnić cele komunikacyjne lub biznesowe firmy, lecz także nieść wartość dla grupy docelowej. Spróbuj pomóc czytelnikom w rozwiązaniu problemu, z którym się mierzą. W ten sposób budujesz pozycję eksperta i wzbudzasz zaufanie. Wplatając w nie odpowiednie słowa kluczowe, poprawisz widoczność strony internetowej, tym samym zwiększysz ruch organiczny.

Wysyłanie e-maili z przypomnieniem o porzuconym koszyku jest dobrym przykładem działań marketingowych. W ten sposób przypominamy klientom o marce i zachęcamy ich do ponownego przemyślenia zakupu. Do dobrych praktyk marketingu kontekstowego zaliczamy też:

  • sugestie produktów lub usług odpowiadających naszym zainteresowaniom, 
  • powiadomienia o restauracjach, kawiarniach, sklepach, salonach fryzjerskich, przedsiębiorstwach, atrakcjach turystycznych, czy punktach usługowych, znajdujących się w najbliższej okolicy.

Jakie ryzyko niesie ze sobą kampania kontekstowa?

Przygotowanie planu działania wymaga zgromadzenia, przeanalizowania i skategoryzowania danych, a następnie odpowiedniego ich wykorzystania. Jeśli jednak pozyskamy błędne lub nieaktualne informacje o potencjalnych klientach, kampania marketingowa nie przyniesie zamierzonego efektu. Należy również liczyć się z tym, że silnie spersonalizowane komunikaty mogą wywoływać dezorientację i zdenerwowanie. Przestraszeni konsumenci starają się jak najszybciej zerwać relacje z marką. 

Marketing kontekstowy koncentruje się przede wszystkim na tym, co dzieje się w danej chwili. Niewiele marek stosuje takie podejście, dlatego możemy zdobyć przewagę konkurencyjną. Z drugiej strony, klienci przyzwyczają się do takich działań, a wtedy nie przyniosą już takich rezultatów.

Jak zachęcić klienta do zakupu?

Zastanawiasz się, jak poprawić współczynnik konwersji? Pamiętaj, żeby wpleść w treści content marketingowe CTA, czyli wezwanie do działania. Postaraj się dostosować komunikat do etapu ścieżki zakupowej klienta, uwzględniając przy tym charakter branży. W ten sposób zachęcisz odbiorców do zapisania się do newslettera, zapoznania ze szczegółami oferty lub cennikiem, czy zakupu produktu. Pogłębiając relacje z klientem, nie tylko zachęcisz go do częstszych zakupów, lecz także skłonisz do polecenia Twojej firmy rodzinie i znajomym.

Zoptymalizuj formularz kontaktowy. Upewnij się, że nie jest zbyt skomplikowany, ani nie zawiera zbyt wielu pól. W przeciwnym razie zniechęcisz użytkowników do jego wypełnienia. Przygotuj taki, który pomoże Ci uzyskać kluczowe informacje na temat grupy docelowej. Dane na temat klientów czerp z różnych źródeł, możesz do tego wykorzystać zarówno system CRM, jak i social media. Spróbuj przewidzieć, jak odbiorcy zareagują na Twoją kampanię. Opracuj różne strategie działania, aby uchronić się przed porażką.

Dobrze prowadzony marketing treści buduje świadomość marki, jednocześnie pomaga w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeśli jednak chcemy wyróżnić się na tle konkurencji, nie wystarczy regularnie publikować wartościowych materiałów. Istotne jest, aby dopasować kanał komunikacji do potrzeb odbiorców. Trendy w social media szybko się zmieniają, dlatego warto je śledzić. Możemy również skorzystać z usług agencji, która przygotuje kampanię w mediach społecznościowych. W ten sposób będziemy publikować posty, które będą chętnie czytane i udostępniane przez użytkowników. 

Jeżeli chciałbyś przeprowadzić kampanię marketingową dla swojego biznesu zachęcamy do kontaktu.

Zespół TwoGecko