fbpx
Email Marketing Przeczytaj w 4 min. 13 maja 2022

Czym jest open rate (OR)? Dlaczego jest istotny i jak go poprawić?

Rozpoczynasz właśnie sprzedażową kampanię email marketingową? A może planujesz uruchomić newsletter? Zastanawiasz się, jak mierzyć skuteczność takich działań? Które wskaźniki wziąć pod uwagę? W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, czym jest open rate, jaki jest uważany za dobry oraz jak go zwiększyć.

Co to jest open rate i jak go obliczyć?

Co to jest open rate? Wystarczy przetłumaczyć tę nazwę z języka angielskiego, by zrozumieć, czym jest ów wskaźnik. Open rate, w skrócie OR, to wskaźnik otwieralności wiadomości, wyrażony w procentach. Najczęściej stosuje się go właśnie w kampaniach email marketingowych, choć może dotyczyć także wysyłki SMS—ów czy nawet powiadomień pushup. Jak obliczyć open rate? Bez względu na to, co i w jaki sposób wysyłasz, OR zawsze oblicza się tak samo. Należy uwzględnić dwie wielkości: wysłane oraz otwarte wiadomości. Żeby obliczyć, ile wynosi OR, wystarczy podzielić liczbę otwartych wiadomości przez liczbę tych, które zostały wysłane. Przykładowo, jeśli wiadomość mailowa została wysłana do bazy 1000 osób, a otworzyło ją 100 osób, łatwo obliczyć, że open rate, w tym przypadku, wynosi 10%. Wiele osób zastanawia się jednak, jaki wskaźnik otwieralności wiadomości można uważać za dobry, ponieważ sama liczba, bez żadnego punktu odniesienia, niewiele mówi.

Open rate — jaki jest dobry i od czego to zależy.

Analizując open rate, należy wziąć pod uwagę branżę, bo nie ma jednego uniwersalnego OR, który uważany jest za dobry, choć powszechnie uważa się, że powinna być to liczba dwucyfrowa. Przykładowo, w branży e-commerce za dobry uznaje się open rate, który utrzymuje się na poziomie ok. 13%. Od czego jeszcze zależy wskaźnik otwieralności wiadomości? Od wielkości i jakości bazy. Co ciekawe, im większa baza mailingowa, tym OR jest niższy. Duże znaczenie ma także to, czy użytkownicy są faktycznie zainteresowani Twoim mailingiem i tym, co chcesz w nim przekazać. Dlatego tak ważne jest, byś w Twojej bazie faktycznie zgromadził potencjalnych klientów i żeby kontakt do nich został pozyskany legalnie. Inaczej cały wysiłek pójdzie na marne.

Jakie są przyczyny niskiego open rate w mailingu?

Powodów, przez które Twoje kampanie notują niski OR może być kilka. Tak, jak wspominaliśmy wyżej, przyczyną mogą być niedopasowani, często nawet przypadkowi adresaci. Takie osoby najczęściej zignorują wiadomość od Ciebie, a z każdym takim użytkownikiem, open rate spada. Kolejny częsty powód to nudny, nieciekawy temat (lub taki, przez który wiadomość trafia do spamu). Znaczenie ma również czas i częstotliwość wysyłki. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w email marketingu, odpowiedź na to, ile i jak często wysłać wiadomości, dadzą Ci testy. Za niski OR niejednokrotnie odpowiada także masowa wysyłka, tzn. brak zindywidualizowanego komunikatu i zwyczajne spamowanie.

Znasz już najczęstsze błędy, które obniżają ten wskaźnik. Pora na kilka praktycznych wskazówek, jak zwiększyć open rate.

Jak zwiększyć open rate wiadomości?

Stwórz chwytliwy tytuł

Oczywiście nie chodzi o tzw. clickbait, ale o tytuł, który będzie obietnicą, tego, że użytkownik otrzyma coś wartościowego (poradę, rozwiązanie swojego problemu, atrakcyjną ofertę).

Nie spamuj

Nie zalewaj potencjalnych klientów wiadomościami. Jeśli użytkownik będzie otrzymywać kilka wiadomości dziennie, siłą rzeczy, zacznie je ignorować, a Ty stracisz wiarygodność. Zastanów się, czy promocja albo wiecznie ważny rabat nadal będą atrakcyjne dla potencjalnego klienta, jeśli przypominasz mu o nich bez przerwy?

Wysyłaj mailing tylko do wartościowej bazy

Odniesiesz sukces dzięki kampanii email marketingowej, tylko wtedy, jeśli odbiorcy będą odpowiednio sprofilowani. Nie ma sensu wysyłać wiadomości do wszystkich i liczyć na łut szczęścia. To prosty sposób na przepalenie budżetu. Pamiętaj również o segmentacji odbiorców, szczególnie przy dużej bazie. Dobrze, gdy inny komunikat otrzymują klienci, którzy już coś u Ciebie kupili albo otworzyli poprzednie wiadomości, od użytkowników, którzy robią to sporadycznie albo wcale.

Szukasz kogoś, kto zwiększy open rate? Chcesz, by ten wskaźnik przełożył się na konwersje (zapytania lub sprzedaż)? Nasza agencja specjalizuje się w kampaniach mailingowych, a każdy użytkownik z naszej bazy, wcześniej wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości. Co więcej, współpracujemy z partnerami z różnych branż. Dzięki temu wysyłamy spersonalizowane wiadomości do wyselekcjonowanej grupy. Są to osoby, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane Twoją ofertą. Koniecznie skontaktuj się z nami!

Zespół TwoGecko