fb ads

Przeczytaj w 3 min.

Facebook Ads (FB Ads) — formaty reklamowe, modele rozliczenia

Zastanawiasz się, za co płacisz, w przypadku reklamy na FB i od czego zależy to, która reklama wyświetla się na tablicy użytkownika? W tym artykule wyjaśnimy najważniejsze skróty, którymi posługują się marketerzy i które znajdziesz w Menadżerze reklam. Poznasz również najciekawsze formaty reklamowe Facebook Ads  i dowiesz się, kiedy warto je stosować.

Od czego zależy to, czy użytkownik FB zobaczy Twoją reklamę

FB Ads, podobnie jak większość ekosystemów reklamowych, jest systemem aukcyjnym. To oznacza, że reklamodawcy rywalizują o wyświetlenia reklamy konkretnej grupie docelowej na zasadzie aukcji. Są więc droższe i tańsze grupy odbiorców. Wszystko zależy od tego, ilu reklamodawców walczy w danej chwili o wyświetlenia. Jeśli już o wyświetleniach mowa. W przypadku reklamy na FB płacisz za każde wyświetlenie reklamy. Niezależnie, czy użytkownik wykona akcję, na której Ci zależy, czy też nie. Oznacza to, że model rozliczeniowy FB Ads to CPM, czyli koszt tysiąca wyświetleń. Oczywiście, analizując wydatki i skuteczność kampanii warto analizować również inne wskaźniki.

Jakie wskaźniki analizować w kampaniach na FB

Wszystko zależy od tego, jaki cel kampanii wybrałeś. Przykładowo, jeśli Twoim celem jest reakcja pod postem lub polubienie fanpage’a, warto obserwować na bieżąco koszt takiej akcji. Za akceptowalny koszt przyjmuje się ten poniżej złotówki. Za bardzo dobry — od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy. Pamiętaj jednak, że w przypadku niszowych lub konkurencyjnych branż, koszt może być wyższy. To samo dotyczy celu “Ruch”. W tym przypadku należy przeanalizować koszt wyświetlenia strony. Jeśli chodzi o kampanie stricte sprzedażowe, istotnych wskaźników jest więcej:

  • koszt zakupu/pozyskania kontaktu — czyli, ile kosztowało Cię średnio pozyskanie jednego klienta/leada,
  • koszt przejścia do kasy — średni koszt takiej pojedynczej akcji,
  • koszt dodania do koszyka — średni koszt pojedynczego dodania do koszyka,
  • koszt wyświetlenia strony — średni koszt przejścia i załadowania strony,
  • CTR linku/ CTR wszystkie — % współczynnik wyświetleń do kliknięć — wszystkich lub w link
  • CPC kliknięcia w link / CPC wszystkie — średni koszt pojedynczego kliknięcia link/ ogółem w reklamę, np. w grafikę, w “czytaj dalej”.

Uwaga! Nie każde kliknięcie link, oznacza wyświetlenie strony docelowej, dlatego wyniki będą się różnić. Wszystkie powyższe wskaźniki możesz ustawić w Menadżerze reklam, w sekcji “Dostosuj kolumny”. Kiedy już wybierzesz, co chcesz mierzyć, zapisz to ustawienie, inaczej, po wyjściu, pojawią się ustawienia domyślne.

Formaty reklamowe w Facebook Ads

Facebook Ads oferuje kilka formatów reklamowych. Jeśli chcesz testować skuteczność różnych reklam (kreacji), zacznij od przetestowania różnych kreacji, zamiast np. wideo vs. grafika.

Pojedynczy obraz

W ramach tego formatu możesz dodać jedną statyczną grafikę, która kieruje do konkretnej podstrony.

Film

Jak sama nazwa wskazuje, jest to wideo. Pamiętaj, by dodać do niego napisy, jeśli coś mówisz, bo nie każdy użytkownik ma włączony dźwięk. Nie przesadź również z długością. Kilkuminutowe wideo może okazać za długie, by zatrzymać uwagę użytkownika.

Karuzela

To pojedyncze przesuwane kafelki. Każda z nich to osobna grafika lub film, który może odsyłać do odrębnych podstron na Twojej witrynie. Format ten jest wykorzystywany bardzo często przez sklepy internetowe.

Kolekcja

Multimedialny format, który wyświetla się wyłącznie na urządzeniach mobilnych. To kompilacja grafiki i materiałów wideo. Dobrze sprawdza się na początku lejka sprzedażowego w branży e-commerce.

Pamiętaj, by każdy format reklamowy dopasować do umiejscowienia, w którym będzie się wyświetlał. FB daje możliwość edycji każdej kreacji, by dopasować jej rozmiar do konkretnego umiejscowienia.

Formaty reklamowe i modele rozliczenia w Facebook Ads — podsumowanie

Zanim uruchomisz swoją pierwszą kampanię na FB, sprawdź, za co będziesz płacić, jak działa ten system i co warto mierzyć, by wiedzieć, czy FB Ads przynosi Ci zysk. Znajomość formatów reklamowych może Ci natomiast przygotować ciekawe, różnorodne, a co najważniejsze — skuteczne kreacje. Czego gorąco Ci życzymy.

Jeżeli jesteś zainteresowany przeprowadzeniem kampanii w systemie reklamowym Facebook Ads. Napisz do nas!


Podobne wpisy

  • Jak przyciągnąć klientów na Linkedin

    Jak przyciągnąć klientów na Linkedinie?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 3 min.

  • Cele reklamowe na Facebooku

    Poznaj cele reklamowe kampanii na Facebooku

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • Google Ads czy FB Ads
    ,

    Google Ads czy FB Ads — co bardziej się opłaca?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.