Jeden biznes, wiele kanałów dotarcia. Czy musisz korzystać ze wszystkich social media?
Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, moglibyśmy napisać po prostu: “nie, nie musisz korzystać ze wszystkich social mediów” i na tym zakończyć nasz artykuł. Zdajemy sobie jednak sprawę, że po takim stwierdzeniu nasuwa się wiele pytań, dlatego też w dalszej części tekstu dowiesz się, dlaczego więcej nie zawsze oznacza lepiej
Dobór kanałów komunikacji – w tym social media oraz content marketing – powinien być wynikiem Twojej strategii marketingowej oraz produktowej. Zakładanie kont na portalach społecznościowych takich, jak Instagram, Facebook czy TikTok pod wpływem impulsu nie jest receptą na sukces. To, że wszyscy tak robią nie oznacza, że Ty też powinieneś. Doświadczony social media manager wie, że nie każdy produkt czy usługę warto promować w social mediach. Wynika to m.in.:
- ze sposobu konsumpcji danego kanału,
- przebywającej tam grupy docelowej,
- możliwości reklamowych,
- czy też patrząc szerzej: rodzaju oferowanej usługi czy produktu.
Przykładowo drogie samochody, domy czy mieszkania – czyli produkty, które zazwyczaj nie są kupowane impulsywnie – dużo trudniej wypromować w social mediach, niż te z kategorii FMCG.
Kanały social media, czyli portale takie jak – Instagram oraz Facebook – to dwa odrębne modele komunikacji.
Chcąc przykuć uwagę użytkowników korzystających z Instagrama, musimy operować przede wszystkim autorskimi zdjęciami dobrej jakości. Nie ma tutaj miejsca na rozbudowane copy, zdjęcia z popularnych stocków czy nijaki content. Twoje wpisy muszą od razu przyciągać wzrok, sprawiać, że Twój produkt lub usługa wywoła tylko pozytywne skojarzenia. Apetycznie wyglądające jedzenie, świeżo wyremontowane (i posprzątane!) mieszkanie czy też wspólna zabawa mamy z dzieckiem. Staraj się każdorazowo wywoływać pozytywne emocje, a za pomocą zdjęcia wyrazisz więcej, niż przy pomocy przydługawego tekstu. Dodatkowo możesz wykorzystać potęgę krótkich relacji, gdzie przy pomocy video szybko złapiesz kontakt z obserwującymi Twój profil. To świetny sposób o przekazanie informacji o krótkiej promocji, nowej pozycji w menu, czy zapowiedzenie większych zmian w przyszłości.
Instagram to świetny kanał social media dla osób, które “kupują oczami”.
Zastanów się, czy Twoja firma może ciekawie i jakościowo – przy pomocy zdjęć czy video – informować o swoich działaniach i produktach. Jeśli masz co do tego wątpliwości, to pamiętaj, że nie warto zasypywać sieci nudnymi zdjęciami. Stracisz przy tym jedynie czas, energię oraz motywację. Bardzo szybko zostaną one przykryte profilami, dla których fotografia to coś naturalnego.
Facebook daje większe możliwości reklamowe oraz copywriterskie.
Przy pomocy tego kanału będziesz w stanie opisać swój produkt lub usługę, wchodzić w dyskusje z klientami czy też opublikować dłuższe posty. Co więcej, Facebook sprawdzi się znacznie lepiej, jeśli chcesz dotrzeć ze swoim lokalnym biznesem do mniejszej społeczności. Liczne formy reklamowe oraz rozbudowane możliwości targetowania sprawiają, że zainteresowanie danym produktem konkretnej, dokładnie sprecyzowanej bazy odbiorców jest po prostu łatwiejsze. Jest to również portal, gdzie statystycznie przebywają użytkownicy starsi, niż na Instagramie – warto to również wziąć pod uwagę.
Podsumowując nim zdecydujesz się na promowanie produktów w jednym z dostępnych kanałów social media weź pod uwagę ich charakterystykę, grupę docelową oraz sposób konsumpcji danego medium.
Chcesz reklamować się w mediach społecznościowych? Sprawdź naszą ofertę!