Ostatnia dekada bez wątpienia została zdominowana przez media społecznościowe. Dynamiczny rozwój technologicznych gigantów sprawił, że dziś nikt nie wyobraża sobie życia bez Facebooka, Instagrama, Messengera, Twittera, TikToka czy Snapchata.
Media społecznościowe stały się nie tylko miejscami, które pozwalają nam konsumować treści w szybki i prosty sposób. To także swego rodzaju okna na świat, dające łatwy dostęp do praktycznie każdej osoby i miejsca na Ziemi. Przestrzenie, które bez nakładu dużych środków finansowych pozwalają skupiać wokół siebie całe społeczności. To właśnie tam spotykają się osoby mające wspólne zainteresowania, pasje czy poglądy. Portale społecznościowe stały się idealnym miejscem nie tylko dla influencerów, lecz również całej rzeszy firm i marketerów, którzy korzystając z odpowiednich danych i narzędzi mogą rozwinąć potencjał swojej marki.
Wciel się w swojego klienta i przygotuj jego pełny profil. Począwszy od wieku, płci, miejsca zamieszkania czy zasobności portfela, przez zainteresowania, potrzeby i treści, które mogą go interesować. Tak zbudowana persona (lub persony) powinny towarzyszyć Ci na każdym kroku. Dzięki temu łatwiej i krytyczniej spojrzysz na content, który masz zamiar tworzyć. Bo przecież tworzysz go dla klientów, prawda?
Przeanalizuj, jakie treści generują największe zaangażowanie i zasięgi, a które wpisy, zdjęcia oraz filmy pozostają niezauważone. Ucz się nie tylko na swoich błędach. Błędy popełniane przez innych są tak samo cenne. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, lecz również zdobędziesz know-how, pozwalające na znacznie szybszy wzrost.
Weź pod uwagę, że media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy TikTok różnią się od siebie nie tylko sposobem emisji treści, lecz również grupami docelowymi, które z danych portali korzystają najczęściej. Co więcej, odpowiednia strategia początkowa ułatwi Ci wdrożenie komunikacji. Pamiętaj, że to co może świetnie sprawdzić się na Facebooku, nie zawsze dotrze do instagramowej społeczności. Profile Twojej marki docelowo mają zarówno budować rozpoznawalność brandu, jak również pomóc Ci w sprzedaży produktu lub usługi. To właśnie dlatego tak istotnym jest, aby budować społeczność, na potrzeby której realnie odpowiadasz. Zaangażowanie to coś, co z czasem wróci do Ciebie z kilkukrotnie większą siłą. Możesz być marką, która:
Nie ważne, którą drogę wybierzesz – ważne, aby Twój content był dopasowany do Twojej grupy odbiorców, dopracowany i wyróżniający się z tłumu. Chcąc wybić się w mediach społecznościowych, musisz zapaść w pamięć swoich odbiorców. Pamiętaj: bądź marką, którą w butach swojej persony sam chciałbyś obserwować.
To ogromna konkurencja. Setki godzin poświęconych na mozolne budowanie społeczności. Wydatki na nieustannie optymalizowane reklamy czy też content, na który poświęcisz swój czas, a który nie zawsze okaże się trafny. Pamiętaj jednak, żeby to, co masz zamiar zrobić, robić systematycznie, o możliwie najwyższej jakości. Nie ma nic gorszego niż niechlujnie prowadzone profile marek. Profile, w ramach których roi się od literówek, błędów ortograficznych, sztampowych grafik i żartów, które przestały śmieszyć kilka lat temu. Zwracając na to uwagę od samego początku, przyzwyczaisz swoich odbiorców do oczekiwanej jakości. Dzięki temu nikt nie będzie, w pocie czoła, szukał przycisku “unfollow”.
Komentarze, reakcje, wiadomości prywatne są na porządku dziennym, dlatego jako marka musisz być cały czas blisko. Nie pozostawiaj pytań bez odpowiedzi i problemów bez reakcji. Dla wielu ludzi dziś to właśnie Facebook czy Instagram jest najszybszą i najwygodniejszą drogą dotarcia do marki. Twój profil musi tętnić życiem.
Każdy lajk, każda subskrybcja, każdy follow to realna osoba, która chce mieć styczność z Twoim brandem i produktami. Nie lekceważ tej wartości. Często niedużym kosztem można zbudować ogromną społeczność, z którą będziesz mógł komunikować się każdego dnia. Co więcej, marketing szeptany i treści rozchodzące się wirusowo mają ogromną moc. Z pozoru niepozorny wpis, może jednego dnia wygenerować miliony wyświetleń i tysiące komentarzy. To, w jaki sposób to wykorzystasz, zależy już tylko od Ciebie.
Planuj, zaskakuj, optymalizuj, obserwuj, reaguj – te proste zasady pozwolą Ci wyprzedzić część konkurencji już na starcie. Nie zniechęcaj się, jeśli dopiero startujesz i porównujesz się do rozbudowanych profili, mających za sobą kilka lat działalności. Social media zmieniają i kształtują się tak dynamicznie, że dystans w tej przestrzeni bardzo łatwo jest zminimalizować. Nie może Cię tam nie być, po prostu.
Chcesz zacząć budować markę w social media? Skontaktuj się z nami! Nasi eksperci zrobią wszystko, aby to właśnie Twój profil był najlepszy w sieci.