Influencer Marketing Przeczytaj w 3 min. 2 sierpnia 2021

Współpraca z influencerem – najczęściej popełniane błędy

Współpraca z influencerem to teoretycznie jeden z najprostszych sposobów, aby dotrzeć ze swoim produktem lub usługą do szerokiej bazy odbiorców. Niestety, takie działania nie zawsze są usłane różami. Przeczytaj, jakich błędów nie popełnić, zanim wydasz swój budżet.
Pierwszym, a zarazem jednym z największych błędów, jest brak odpowiedniego researchu.

Współpraca z influencerem powinna być dobrze zaplanowana oraz przemyślana, nie możemy bazować jedynie na tabelkach z zasięgami. Oczywiście, jest to niezwykle istotna rzecz, lecz musimy analizować ją wyłącznie w kontekście naszego produktu lub usługi. Podobne podejście powinniśmy mieć do grupy odbiorców contentu tworzonego przez wybranego influencera. Jeśli kanał przykładowo kierowany jest do mężczyzn, a nasz biznes skupiony jest wokół typowo kobiecych produktów, to najprawdopodobniej, mimo wysokich zasięgów, wydane pieniądze nie przełożą się na wzrost sprzedaży. Znajomość twórczości influencera, jego zachowania w świecie realnym, kontekstu kanału, charakterystyki i demografii grup odbiorców oraz dopasowania całości pod biznes jest kluczowa. Bez tego, nawet milionowe zasięgi i dotarcie do rzeszy odbiorców najprawdopodobniej skończy się wielkim fiaskiem i brakiem konwersji.

Kolejny element, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, to naturalność danego twórcy.

Chcąc nawiązać współpracę powinniśmy przygotować brief, który scharakteryzuje nasz produkt. Warto wyszczególnić w nim najważniejsze zalety, użyteczność i przewagi konkurencyjne. Na jego podstawie wybrany influencer powinien przygotować materiał samodzielnie. Oczywiście, przed publikacją firma powinna otrzymać materiał do akceptacji. Natomiast absolutnie nie rekomendujemy prowadzenia twórcy za rękę i tworzenia filmów za niego. Decydując się na współpracę, kupujemy nie tylko potencjalne zasięgi, ale cały anturaż kanału. Specyficzny język, interakcje z odbiorcami czy charakterystyczny montaż. Lokując produkt musimy utrzymać naturalność kanału. Każdy przypadek, w którym zaburzymy widzowi istniejący ład sprawi, że treść będzie źle odebrana. Nie ma nic gorszego niż widzowie, którzy wyczują nieszczery lub kłamliwy przekaz. Warto o tym pamiętać przy wyborze konkretnego twórcy.

Ostatnią rzeczą, która często prowadzi do szeregu problemów, jest umowa (a raczej jej brak)

Decydując się na współpracę powinniśmy przygotować dokument, który zostanie zaakceptowany, przed jakimikolwiek działaniami, przez obie strony. Wysokość wynagrodzenia, terminy, świadczenia czy ich ilość. W umowie pomiędzy stronami warto zawrzeć wszystkie najistotniejsze kwestie. W przypadku ewentualnych sporów umowa zawsze stanowi podstawę, do której obie strony mogą się odwoływać i domagać swoich praw. Niestety, wiele osób o tym zapomina, co w przypadku niezbyt udanej współpracy często rodzi obustronne konflikty.

Wejdź w świat influencer marketingu razem z nami!

Zespół TwoGecko
Zespół TwoGecko

Porozmawiajmy na FB