Współpraca z influencerem powinna być dobrze zaplanowana oraz przemyślana, nie możemy bazować jedynie na tabelkach z zasięgami. Oczywiście, jest to niezwykle istotna rzecz, lecz musimy analizować ją wyłącznie w kontekście naszego produktu lub usługi. Podobne podejście powinniśmy mieć do grupy odbiorców contentu tworzonego przez wybranego influencera. Jeśli kanał przykładowo kierowany jest do mężczyzn, a nasz biznes skupiony jest wokół typowo kobiecych produktów, to najprawdopodobniej, mimo wysokich zasięgów, wydane pieniądze nie przełożą się na wzrost sprzedaży. Znajomość twórczości influencera, jego zachowania w świecie realnym, kontekstu kanału, charakterystyki i demografii grup odbiorców oraz dopasowania całości pod biznes jest kluczowa. Bez tego, nawet milionowe zasięgi i dotarcie do rzeszy odbiorców najprawdopodobniej skończy się wielkim fiaskiem i brakiem konwersji.
Chcąc nawiązać współpracę powinniśmy przygotować brief, który scharakteryzuje nasz produkt. Warto wyszczególnić w nim najważniejsze zalety, użyteczność i przewagi konkurencyjne. Na jego podstawie wybrany influencer powinien przygotować materiał samodzielnie. Oczywiście, przed publikacją firma powinna otrzymać materiał do akceptacji. Natomiast absolutnie nie rekomendujemy prowadzenia twórcy za rękę i tworzenia filmów za niego. Decydując się na współpracę, kupujemy nie tylko potencjalne zasięgi, ale cały anturaż kanału. Specyficzny język, interakcje z odbiorcami czy charakterystyczny montaż. Lokując produkt musimy utrzymać naturalność kanału. Każdy przypadek, w którym zaburzymy widzowi istniejący ład sprawi, że treść będzie źle odebrana. Nie ma nic gorszego niż widzowie, którzy wyczują nieszczery lub kłamliwy przekaz. Warto o tym pamiętać przy wyborze konkretnego twórcy.
Decydując się na współpracę powinniśmy przygotować dokument, który zostanie zaakceptowany, przed jakimikolwiek działaniami, przez obie strony. Wysokość wynagrodzenia, terminy, świadczenia czy ich ilość. W umowie pomiędzy stronami warto zawrzeć wszystkie najistotniejsze kwestie. W przypadku ewentualnych sporów umowa zawsze stanowi podstawę, do której obie strony mogą się odwoływać i domagać swoich praw. Niestety, wiele osób o tym zapomina, co w przypadku niezbyt udanej współpracy często rodzi obustronne konflikty.
Wejdź w świat influencer marketingu razem z nami!