Segmentacja bazy mailingowej, a co za tym idzie — personalizacja komunikatu pozwala zwiększyć skuteczność email marketingu. Przynosi korzyści zarówno odbiorcy, jak i nadawcy. Oczywiście pod warunkiem, że nie pozostawiamy jej przypadkowi. Dlatego w dzisiejszym artykule wyjaśnimy, jak segmentacja bazy mailingowej wpływa na wysyłkę reklamową i w jaki sposób podejść do kwestii podziału takiej bazy.
Segmentacja grupy odbiorców w email marketingu polega na podziale bazy mailingowej, czyli po prostu odbiorców. W tym przypadku sprawdza się zasada, która mówi, że jeśli wysyłasz taką samą wiadomość do wszystkich, to tak, jakbyś nie wysyłał jej do nikogo. Schematyczna, identyczna wiadomość przekona zaledwie garstkę odbiorców do kontaktu z Twoją marką, a przecież nie o to chodzi. W takim razie, na jakiej podstawie segmentować bazę mailingową? Możesz to zrobić np. w oparciu o aktywność adresatów w obrębie emaila oraz na podstawie danych na temat transakcji. Pamiętaj, aby mailing reklamowy był skuteczny musisz robić to systematycznie.
Od czego zacząć segmentację bazy mailingowej? Na jakich informacjach się opierać? Oto kilka praktycznych wskazówek.
Open rate, czyli współczynnik otwieralności maili, to dla Ciebie bardzo ważna informacja. Pokazuje bowiem, czy użytkownicy są zainteresowani tym, co do nich wysyłasz. Dlatego bazę mailingową możesz segmentować ze względu na otwieralność wiadomości:
Efektywna segmentacja bazy e-maili może opierać się również na aktywności w obrębie maila. Chodzi na przykład o podział na osoby, które kliknęły w link i na użytkowników, którzy tego nie zrobili. Jeśli natomiast Twój email marketing ma typowo sprzedażowy charakter, możesz zrobić podział na klientów i osoby, które jeszcze nic od Ciebie nie kupiły.
Sensownym podziałem będzie również ten na wiek, płeć lub zainteresowania. Pierwsze dwie informacje to tzw. dane deklaratywne, które często można pozyskać od samych użytkowników. Na zainteresowania odbiorców będzie wskazywać to, które maile otworzyli, a które pominęli.
Jakie korzyści przynosi przemyślana segmentacja grupy odbiorców? Jak już wspominaliśmy, są one obustronne. Zalety dostrzeżesz zarówno Ty, jak i Twoi odbiorcy.
Segmentacja bazy mailingowej przekłada się na większą otwieralność wiadomości, ponieważ są one dopasowane do zainteresowań, a także etapu lejka sprzedażowego, na którym znajduje się użytkownik. Czynniki te zwiększą Twoją wiarygodność jako nadawcy, co w naturalny sposób może zwiększyć dostarczalność wiadomości.
Jeśli Twoje wiadomości będą dopasowane do etapu lejka sprzedażowego i zainteresowań odbiorców, a dodatkowo — komunikat sprzedażowy skierujesz do osób, które otworzyły Twoje poprzednie emaile, szansa na konwersję, np. zakup, jest bardzo duża.
Może się wydawać, że to niewielka korzyść, na przykład, w porównaniu z tą sprzedażową, ale im większa lista mailingowa, tym trudniej utrzymać na niej porządek. Segmentacja pozwoli Ci wyeliminować osoby, które wypisały się z bazy albo uniknąć sytuacji, w której jeden użytkownik otrzyma tę samą wiadomość. Nic tak nie denerwuje, jak spamowanie i poczucie, że emaile są wysyłane automatycznie.
Stopień zaawansowania segmentacji bazy mailingowej zależy w dużym stopniu od jej wielkości. Ważne jest również to, by dopasować ten proces do profilu odbiorców i rodzaju swojego biznesu. Mamy nadzieję, że nasz artykuł Ci w tym pomoże. Jeśli jednak dopiero zastanawiasz się nad kampanią email marketingową i szukasz kogoś, kto wesprze Cię w tym zakresie, “dowożąc” wyniki – koniecznie skontaktuj się z nami.