Segmentacja bazy mailingowej

Przeczytaj w 3 min.

Jak segmentacja bazy mailingowej wpływa na wysyłkę reklamową?

Segmentacja bazy mailingowej, a co za tym idzie — personalizacja komunikatu pozwala zwiększyć skuteczność email marketingu. Przynosi korzyści zarówno odbiorcy, jak i nadawcy. Oczywiście pod warunkiem, że nie pozostawiamy jej przypadkowi. Dlatego w dzisiejszym artykule wyjaśnimy, jak segmentacja bazy mailingowej wpływa na wysyłkę reklamową i w jaki sposób podejść do kwestii podziału takiej bazy.

Czym jest segmentacja bazy mailingowej?

Segmentacja grupy odbiorców w email marketingu polega na podziale bazy mailingowej, czyli po prostu odbiorców. W tym przypadku sprawdza się zasada, która mówi, że jeśli wysyłasz taką samą wiadomość do wszystkich, to tak, jakbyś nie wysyłał jej do nikogo. Schematyczna, identyczna wiadomość przekona zaledwie garstkę odbiorców do kontaktu z Twoją marką, a przecież nie o to chodzi. W takim razie, na jakiej podstawie segmentować bazę mailingową? Możesz to zrobić np. w oparciu o aktywność adresatów w obrębie emaila oraz na podstawie danych na temat transakcji. Pamiętaj, aby mailing reklamowy był skuteczny musisz robić to systematycznie.

Jak skutecznie segmentować bazę mailingową?

Od czego zacząć segmentację bazy mailingowej? Na jakich informacjach się opierać? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Podziel bazę ze względu na otwieralność wiadomości

Open rate, czyli współczynnik otwieralności maili, to dla Ciebie bardzo ważna informacja. Pokazuje bowiem, czy użytkownicy są zainteresowani tym, co do nich wysyłasz. Dlatego bazę mailingową możesz segmentować ze względu na otwieralność wiadomości:

  • otworzyli co najmniej połowę wiadomości,
  • nie otworzyli żadnej wiadomości,
  • zadeklarowali, że nie chcą otrzymywać wiadomości od Ciebie.

Podział ze względu na aktywność w obrębie wiadomości

Efektywna segmentacja bazy e-maili może opierać się również na aktywności w obrębie maila. Chodzi na przykład o podział na osoby, które kliknęły w link i na użytkowników, którzy tego nie zrobili. Jeśli natomiast Twój email marketing ma typowo sprzedażowy charakter, możesz zrobić podział na klientów i osoby, które jeszcze nic od Ciebie nie kupiły.

Podział ze względu na wiek, płeć lub zainteresowania

Sensownym podziałem będzie również ten na wiek, płeć lub zainteresowania. Pierwsze dwie informacje to tzw. dane deklaratywne, które często można pozyskać od samych użytkowników. Na zainteresowania odbiorców będzie wskazywać to, które maile otworzyli, a które pominęli.

Zalety segmentacji bazy mailingowej

Jakie korzyści przynosi przemyślana segmentacja grupy odbiorców? Jak już wspominaliśmy, są one obustronne. Zalety dostrzeżesz zarówno Ty, jak i Twoi odbiorcy.

Wyższy open rate i dostarczalność wiadomości

Segmentacja bazy mailingowej przekłada się na większą otwieralność wiadomości, ponieważ są one dopasowane do zainteresowań, a także etapu lejka sprzedażowego, na którym znajduje się użytkownik. Czynniki te zwiększą Twoją wiarygodność jako nadawcy, co w naturalny sposób może zwiększyć dostarczalność wiadomości.

Większa szansa na konwersje

Jeśli Twoje wiadomości będą dopasowane do etapu lejka sprzedażowego i zainteresowań odbiorców, a dodatkowo — komunikat sprzedażowy skierujesz do osób, które otworzyły Twoje poprzednie emaile, szansa na konwersję, np. zakup, jest bardzo duża.

Porządek na liście mailingowej

Może się wydawać, że to niewielka korzyść, na przykład, w porównaniu z tą sprzedażową, ale im większa lista mailingowa, tym trudniej utrzymać na niej porządek. Segmentacja pozwoli Ci wyeliminować osoby, które wypisały się z bazy albo uniknąć sytuacji, w której jeden użytkownik otrzyma tę samą wiadomość. Nic tak nie denerwuje, jak spamowanie i poczucie, że emaile są wysyłane automatycznie.

Segmentacja bazy mailingowej — podsumowanie

Stopień zaawansowania segmentacji bazy mailingowej zależy w dużym stopniu od jej wielkości. Ważne jest również to, by dopasować ten proces do profilu odbiorców i rodzaju swojego biznesu. Mamy nadzieję, że nasz artykuł Ci w tym pomoże. Jeśli jednak dopiero zastanawiasz się nad kampanią email marketingową i szukasz kogoś, kto wesprze Cię w tym zakresie, “dowożąc” wyniki – koniecznie skontaktuj się z nami.


Podobne wpisy

  • Jak przedsiębiorcy mogą skutecznie działać bez własnej bazy mailingowej?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • Kampanie mailngowe

    Kampanie mailngowe – poznaj kluczowe wskaźniki efektywności.

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 4 min.

  • krecja email marketingowa

    Jak przygotować skuteczną kreację email marketingową?

    Czytaj dalej

    Przeczytaj w 3 min.