fbpx
Email Marketing Przeczytaj w 3 min. 23 stycznia 2023

Kampanie mailngowe – poznaj kluczowe wskaźniki efektywności.

Zastanawiasz się, jak poprawić relacje z klientami? Postaw na profesjonalny e-mail marketing! W ten sposób zbudujesz pozytywny wizerunek firmy. Sprawdź, jakie wskaźniki wziąć pod uwagę, analizując kampanie mailingowe.

OR i CTR – czym są?

Aby sprawdzić efektywność kampanii mailingowej, w pierwszej kolejności zerknijmy na OR i CTR. Sprawdź, co oznaczają wspomniane wskaźniki.

OR (open rate, inaczej wskaźnik otwarć) – określa procentowy udział osób, które otworzyło wiadomość. Uwzględnia się przy tym całkowitą liczbę wysłanych e-maili. Aby obliczyć ten współczynnik, możesz podzielić liczbę unikalnych otwarć przez liczbę wysłanych maili, a następnie pomnożyć wynik przez 100%. W ten sposób dowiesz się, jakie zainteresowanie wzbudziła Twoja kampania. Pamiętaj jednak, że jedna osoba może otworzyć wiadomość, posługując się różnymi adresami IP. Aby poprawić współczynnik, warto:

  • opatrzyć maila tytułem, który przykuje uwagę odbiorcy,
  • zadbać o segmentację, dzięki czemu dotrzemy z komunikatem do odpowiednich osób,
  • spersonalizować treść, uwzględniając cykl życia klienta,
  • sprawdzić, jak dzień tygodnia, godzina i częstotliwość wysyłki wpływają na OR.

Z kolei CTR (click-through rate, wskaźnik klikalności) wskazuje, ile osób kliknęło przynajmniej w jeden link, umieszczony w e-mailu. W ten sposób możemy stwierdzić, czy zainteresowaliśmy czytelników na tyle, żeby zapoznali się ze szczegółami oferty, dokonali zakupu lub wykonali inne pożądane działanie. Aby zmotywować odbiorców do działania, warto:

  • umieścić linki w odpowiednich miejscach,
  • dopasować treści do zainteresowań subskrybentów,
  • sprawdzić, jak wiadomość prezentuje się na różnych urządzeniach,
  • przetestować różne formy CTA – przycisku, podkreślonego tekstu, czy ikony,
  • upewnić się, że tytuł maila odpowiada jego zawartości.

Co zrobić, żeby kampanie mailingowe były skuteczne?

Wskaźnik dostarczalności, znany również jako deliverability rate, informuje, jaki odsetek wysłanych maili dotarł do zamierzonych adresatów. Jeśli sięga on blisko 100%, oznacza to, że przygotowałeś dobrą listę mailingową. Jeśli wskaźnik spadł poniżej 97%, spróbuj znaleźć przyczynę. Być może użytkownicy podali błędne adresy e-maili. W takiej sytuacji usuń je, aby przypadkowo nie wysłać na nie kolejnych wiadomości. W przeciwnym razie możesz trafić na czarną listę, na której znajdują się adresy IP i domeny, wysyłające spam. 

Aby zbudować dobrą bazę mailingową, warto wprowadzić model double opt-in. To oznacza, że użytkownik zapisujący się na newsletter, musi potwierdzić swój adres e-mail, klikając link aktywacyjny. Subskrybent dostanie go w automatycznie generowanej wiadomości. Takie rozwiązanie pomoże stworzyć wartościową bazę odbiorców. W ten sposób zyskujesz pewność, że użytkownicy chcą otrzymywać od Ciebie e-maile, tym samym chętnie je otworzą. 

Zastanawiasz się, co może obniżyć wskaźnik dostarczalności? Oto kilka istotnych czynników:

  • niepoprawna konfiguracja protokołów uwierzytelniania SPF i DKIM,,
  • tytuł e-maila nieprzyjazny filtrom antyspamowym,
  • zbyt dużo grafiki w wiadomości,
  • brak opcji rezygnacji z mailingu,
  • wysyłanie wiadomości do osób, które nie wyraziły na to zgody.

Unsubcsribe rate – dlaczego jest tak ważny?

Planując kampanie mailingowe, warto również zerknąć na wskaźnik unsubscribe rate. W ten sposób dowiemy się, jaki procent subskrybentów wypisało się z newslettera po ostatniej wiadomości. Warto zadbać o to, żeby wskaźnik nie przekraczał 0,5%. W tym celu ustal, jaka częstotliwość wysyłki nie odstrasza czytelników. Ponadto upewnij się, że dostarczasz im interesujących treści.  Podziel bazę odbiorców według ich zainteresowań lub zwyczajów zakupowych. Pamiętaj, żeby prosić o informacje zwrotne użytkowników, którzy wypisali się z newslettera.

Click-to-open rate – jak go poprawić?

Kolejnym ważnym wskaźnikiem skuteczności kampanii mailngowych jest click-to-open rate. Dzięki temu ustalisz, ile osób, które otworzyło wiadomość, zajrzało na stronę internetową. Skorzystaj z tego wskaźnika, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak wysyłane treści wpływają na zachowania czytelników. Aby zoptymalizować działania, regularnie przeprowadzaj testy A/B. Sprawdzaj różne wersje tytułów maili, nazw nadawcy, oprawy graficznej, czy CTA. 

Dlaczego warto sprawdzać ROI przy kampaniach mailingowych?

Wskaźnik rentowności inwestycji (ROI, return on investment to kolejny istotny wskaźnik efektywności. Aby go obliczyć, powinieneś podzielić liczbę konwersji przez liczbę wysłanych wiadomości, a otrzymany wynik pomnożyć przez 100. Wspomniany wskaźnik pozwala określić, w jakim stopniu kampania opłaciła się firmie. Za konwersję możemy uznać:

  • zakup towaru,
  • skorzystanie z usługi,
  • wypełnienie ankiety,
  • pobranie darmowego e–booka, raportu, czy infografiki,
  • zapisanie się na wydarzenie.

Ze wspomnianej formy marketingu internetowego korzystają zarówno małe, jak i duże firmy. W ten sposób mogą one budować i podtrzymywać relacje z klientami. Jeśli jednak chcemy osiągać świetne wyniki, powinniśmy mierzyć efektywność kampanii. Podane wskaźniki pozwalają wyciągnąć wnioski i zoptymalizować działania.

Jeżeli chciałbyś przeprowadzić kampanie mailingową dla swojej firmy serdecznie zachęcamy do kontaktu.

 

 

Zespół TwoGecko